تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

نظم‏های خطرناك‏

فرهنگ معاویه‏ای نظم های اصیل انسانی را از بین می‏برد بدون این‌كه كسی متوجّه شود چه چیزی بر سرش آمده است.
در جلسه گذشته راجع به این موضوع صحبت نمودیم، ولی معنی كردن نظم حسینی و نظم معاویه‏ای نیاز به دقت و تلاش بیشتری دارد. تعبیر جلسه قبل این بود كه نظم حسینی، نظمی است كه مقصدش ارتباط انسان با خدا و غیب است، نه امنیت دادن به نفس امّاره، و نظم معاویه‏ای، نظم انضباط زمین و فربه نمودن نفس امّاره است. برای این‌كه به بحث نزدیك شویم مثالی می‏زنیم. شما حتماً در دستورات علماء شنیده‏اید كه انسان باید به مرحله «مراقبه» برسد، حالا یك فرد «جنتلمن» و انسان منظم در فرهنگ مدرنیته را با سالكی كه در حال مراقبه است در نظر بگیرید، اولی آدمی است كه خیلی در كارهایش نظم و پرستیژ دارد، گره كراواتش منظم است، كت و شلوار اتو كرده می‏پوشد، موهایش منظم است، راه رفتنش منظم است، سخن گفتن و همه كارهایش منظم و سر وقت است، پشت چراغ قرمز هم توقف می‏كند، خلاصه در این‌گونه نظم و انضباط غوغاست. دومی كه در حال مراقبه است، مواظب است یك غیبت نكند، فكر بدی به قلبش خطور نكند، پشت چراغ قرمز هم می‏ایستد چراكه انضباط زمینی، كار همه انسان‌هایی است كه در زمین مقیم‌اند. امام‌خمینی(ره) هم به‌عنوان یك آدم منظم، در نوفل‌لوشاتو وقتی گوسفندی را در باغ پشت ساختمان اقامت ایشان بر خلاف قانون فرانسه ذبح كردند و برای امام آبگوشت تهیه كردند، امام پرسیدند آیا ذبح گوسفند در داخل باغ مطابق با قانون فرانسه هست؟ گفتند: نه، دولت فرانسه چنین اجازه‏ای را نمی‏دهد. امام از خوردن آبگوشت امتناع كردند. همراهان امام می‏گفتند: ما می‏دانستیم كه امام آبگوشت دوست دارند اما آن آبگوشت را نخوردند چون نظم زمینی باید رعایت شود. اما نظم زمینی، تنها نظمی نیست كه امام‌حسین(ع) آمده است تا آن را ایجاد كند. نظم اهل مراقبه را ببینید، آن‌چنان مواظب است كه كوچكترین خطور قلبی، یك گناه، یك غفلت، در تمام شخصیتش حاصل نشود، یعنی انسانی كه در مراقبه می‏رود، در نظمی زندگی می‏كند كه زمین را به آسمان پیوند زده است و چنین نظمی است كه فرهنگ معاویه‏ای را ویران می‏كند.
فرهنگ رومی معاویه، نظم‏های اصیل انسانی را از بین می‏برد، گاهی انسان دیگر نمی‏تواند در فضای نظم معاویه‏ای تنفس كند، هر كاری می‏كند و هر برنامه ریزی كه می‏كند می‏بیند به آنچه می‏خواهد نمی‏رسد، این نظام معاویه‏ای است كه نظم‏های اصیل را از بین می‏برد و این نظم حسینی است كه با حكمت الهی به بشر و جهان نگاه می‏كند و آن را اداره می‏كند.
نظم‏های اصیل انسانی را معاویه از بین می‏برد، بدون این‌كه كسی متوجّه شود چه بر سرش آمده، مگر كسی كه می تواند حق و باطل را تمییز دهد.