تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

كربلا و نجات از گم‌شدگی

كربلا برای ما به اندازه هوشیاری‏مان پیام دارد، همچنان‌كه هر كس به اندازه‏ای كه از خود‌خواهی آزاد شده باشد و در طلب درجه‏ای برتر از وجود است، از قرآن بهرة بیشتری می‏گیرد، كربلا و نهضت امام‌حسین(ع) نیز همین‌طوراست، چراكه كربلا همچون قرآن بطن‏ها دارد. هر كس رسیده باشد به این‌كه نباید به زندگی سرد و محدود و غریزی این دنیا دل ببندد و این سؤال برای او وجود داشته باشد كه «ماورای این زندگی غریزی چه چیزی را باید انتخاب كنم تا زندگیم به پوچی و فرسودگی نیفتد؟ حتماً امام(ع) را به عنوان كسی كه زندگی او را در تمام دوران حیاتش معنی می‏كند، خواهد شناخت و نمی‏تواند از امام روی برتابد.
زوایای نگاه به نهضت امام‌حسین(ع) به اندازه زوایای مقامات روحی و معنوی انسان است. به قول یكی از اندیشمندان: «راستی شمردن موهای تن آدمی آسان‌تر است یا شمردن احساس‌ها و میل‌ها و آرزوهای او؟»(16) و زوایای كربلا، زوایای نمایش احوالات انسان كامل است. هر كس باید گمشده خودش را در كربلا بیابد، تا خودش را از گمشدگی نجات دهد. اینجاست كه ما نیز از یكی از زوایای كربلا به كربلا می‏نگریم و آن نگاه به كربلا از زاویه توجّه به فرهنگ اموی و مقابله امام با این فرهنگ است. تا ان‌شاءالله از این طریق به بركت‌هایی كه لازم است دست یابیم.
در زیارت عاشورا لعنت را اوّل بر كسانی می‏فرستید كه اوّلین ظلم‏ها را به فرهنگ اهل‏البیت كردند. یعنی شناخت فرهنگ امویان برای شناختن نهضت حضرت و شناخت خودمان از دشمن، لازم است. نگاه به شرایطی كه امام در آن شرایط نهضتشان را شروع كردند، نگاه به شرایطی است كه می‏خواهد انسانیّت هر انسانی را در هر زمانی بدزدد. اگر امروز ما گاهی خود را سرد و بی‏محتوا و سرخورده و افسرده می‏یابیم، ریشه‏اش را باید در فرهنگی بدانیم كه در آن فرهنگ نشاط روحی فروكش كرده است، و اگر ریشه این سردی و بی‏ثمری را در حیاتمان بشناسیم، دعوت حسینی و نهضت حسینی و شور حسینی بهترین غذای جان ما خواهد شد.