تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

به تنهایی قدرتی بی‌نهایت‏

این نكته همواره خود را ثابت كرده است، آدمی‏ كه از مرگ نمی‏هراسد، به تنهایی، قدرتی است بی‌نهایت برتر از بزرگ‌ترین قدرت‌های زمانه و به همین جهت معاویه مجبور است مدام ترس را به هر وسیله‏ای كه ممكن است منتشر كند و همواره نگران است نكند مردم «دام‏ترس‏ازمرگ» را پاره كنند و از آن بیرون بیایند كه این پایان كار قدرتمندان است و حسین‏(ع) به این مسئله خوب آگاه است و لذا می‏داند با نهضت خود چه بلایی بر سر فرهنگ معاویه‏ای خواهد آورد، هر چند خود یزید و عبیدالله‏بن‏زیاد اصلاً متوجّه این مسئله نبودند كه آنچه حكومت معاویه را حفظ خواهد كرد ترساندن مخالفان بود نه كشتن آن‌ها.
از این موضوع ساده نگذرید، شما همین حالا رزمندگان حزب‌الله لبنان یا انتفاضه فلسطین را در نظر بگیرید. آن‌ها خیلی بیشتر از اسراییلی‏ها كشته داده‏اند، ولی چالشی كه در جبهه اسراییل وجود دارد این است كه آن‌ها نمی‏توانند مردن را بپذیرند. درست است كه جوانان حزب‌الله و انتفاضه مرتب كشته می‏شوند، ولی در مقابل‏شان گروهی صف زده‏اند كه اصلاً نمی‏توانند تحمل كنند كه یك كشته بدهند، چراكه اگر چند نفر از آنها به هلاكت برسند، مثل این است كه هزاران نیرو كشته شده است. فرهنگ اباعبدالله(ع) فرهنگ عجیبی است، این فرهنگ می‏فرماید: اگر كسی توانست كشته‌شدن را بشناسد قدرت، بی‌نهایت می‏شود. شما اگر توجه و نظرتان را از كربلا دور كنید و بدون كربلا شوید یك مرتبه خواهید دید كه دیگر می‏خواهید بمانید! چه نوع ماندنی؟ هر نوع ماندنی. فرهنگ مقابل فرهنگ حسین(ع) می‏خواهد مرتب ترس از مرگ را منتشر كند.
فرهنگ معاویه، مرگ را به انسان ها نمی‏دهد، بلكه ترس از مرگ را القاء می‏كند، اصلاً ترس از مرگ همه حیات این‏هاست. شما شهید مدرس را در نظر بگیرید، وقتی سپاه روسیه آمد و شمال كشور را گرفت، همه خود را باختند ولی ایشان پشت تریبون مجلس رفت و گفت: «قبل از اینكه بمیریم نباید از ترس مرگ بمیریم»، این همان روحیه حسینی است و نتیجه‏اش را هم دیدیم كه عامل عزت اسلام و عزت ملت اسلام بود، و حیله تزار روس خنثی شد. فرهنگی كه امروز همواره ما را تهدید می‏كند به پیر و جوان كار دارد، پیر نود ساله یا جوان پرشور را اگر حسینی نباشند، می‏توان تحت تأثیر این فرهنگ و با حربه «ترس از مرگ» ذلیل نمود! اگر تاریخ را مطالعه كنید خواهید دید كه در طول تاریخ نمونه‏های بسیار زیادی وجود دارد كه با ترس از مرگ، ذلتی غیر قابل توصیف به جوامع انسانی داده‏اند و اینجاست كه آدمی می‏بیند با وجود داشتن حسین(ع) چگونه می‏شود از مرگ نهراسید و ایستادگی نمود. ما چه از مرگ بترسیم و چه نترسیم، بالاخره زمانی باید بمیریم، ولی دشمن، از طریق ترس از مرگ هر روز ما را در قالبی از زندگی می‏اندازد كه بسیار زشت است و اگر حسین(ع) را نداشته باشیم نابود خواهیم شد.