تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

امام‌حسین(ع) به دنبال گمشدة خودش

از جمله مقامات عرفانی در عرفان، مقام «اِنّ» و مقام «كَاَنَّ» است. امام‌حسین(ع) می‏دانند كه در كربلا شهید می‏شوند. اما وقت آن چه موقعی است؟ گاهی كلیّات قضیه به صورت اجمال برای امام روشن است، یعنی مقام «كَاَنَّ». و هر چه به حادثه نزدیكتر می‏شوند تطبیق آسمانی حادثه، با وقوع زمینی آن بیشتر می‏شود، و تفصیل آن بر اجمالش غلبه می‏كند، یعنی به مقام «اِنَّ» می‏رسند. امام گاهی سؤال می‏كنند و خواب اصحاب را می‏پرسند، چون دنبال گمشده‏ای می‏گردند، یعنی بدین وسیله می‏خواهند جریان را تطبیق دهند. بعد شما می‏بینید از وسط راه است كه امام می‏فرمایند: آن گمشده‏ای كه به ما خبر داده‏اند در همین مسیر است.(46) امام كاملاً مطلع شدند كه هیچ زمینه استقراری در كوفه نمانده است، ولی راه را ادامه دادند، گویا گمشده‏ای را می‏یافتند كه در همین مسیر باید به دنبالش بگردند. ولی آن گمشده فقط یك قطعه زمین نبود، یك مقامی بود كه باید آن مقام بر اساس درخشندگی‏های امام، در زمینی به نام كربلا و در قطعه‏ای از تاریخ، برای بشر ظاهر شود و امام شدیداً به دنبال آن احوال و كمالاتی بودند كه در شرایط تحقّق چنین حادثه‏ای آن كمالات از قلة وجودشان سرازیر شود.
شما خود پیامبر(ص) را كه در نظر بگیرید، می‌بینید ایشان تلاش می‏كردند دستورات خدا را عمل كنند و تمام شرایط را آماده كنند تا از طریق قلب مبارك ایشان یك دین برای بشر بیاید و دین اسلام از این طریق محقّق شود، چراكه اسلام یك حادثه نیست، بلكه یك حقیقت است. پیامبر اسلام(ص) شرایط ظهور آن حقیقت بودند و سعی كردند بهترین شرایط ظهور باشند.
اگر حركات اباعبدالله(ع) را به دقّت بنگرید متوجّه می‏شوید كه حضرت در واقع دارند یك بُعد از دین را پایه‌ریزی می‏كنند. «حُسَیْنٌ مِنّی وَ اَنَا مِنْ حُسَیْنِ»(47) كه پیامبر(ص) فرمودند. یعنی پیامبر(ص) می‏فرمایند: «من و حسین می‏توانیم جمعاً یك دین را كامل كنیم.» شریعت از آنِ پیامبر(ص) است و جلوة كامل ملكوتی در آن حالت خاص را اباعبدالله (ع) ظاهر می‌كنند. در روایت هم داریم كه دین در زمینه شهادت حضرت امام‌حسین(ع) یك نمود خاص پیدا می‏كند و شیعیان امام‌حسین(ع) هستند كه به مكّه فخر می‏فروشند.(48) بدون مكّه كسی كربلایی نمی‏شود ولی بعد از مكّه می‏توان با كربلا اوج گرفت. مثل امام و نبی. درست است كه مقام امام بالاتر از مقام نبی است ولی پیامبر اكرم‌(ص) هم نبی‏اند و هم امام. یا مثل حضرت ابراهیم(ع) كه اوّل پیامبراند و بعد به مقام امامت می‏رسند و خداوند به حضرت ابراهیم(ع) در وقتی كه پیامبر هستند، پس از گذراندن آن امتحان‌های سخت می‏فرماید: «اِنّی جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماماً» یعنی؛ من تو را برای مردم امام قرار دادم. در هر صورت مقامی كه كربلا در آن واقع شده است به جهت تلاشی است كه امام برای نشان دادن و محقّق كردن آن مقام انجام دادند. لذا باید جبهه‏ای از خالص‏ترین انسان‌‌ها با سالم‏ترین انگیزه‏ها و با رهبریِ كسی‌كه عالی‌ترین انسان آن عصر است تشكیل شود. امام مأمورند همه گوهرهای نهان امامت را در صحنه عمل بنمایانند، و لذا امام این همه زحمت می‏كشد تا آنچه حقیقت امامت است در این شرایط ظاهر شود و تا انگیزه حقّی برای دشمن نماند و حجّت بر او تمام شود، و هیچ انگیزة باطلی هم در جبهه امام نماند و همه مطهَّر باشند.