تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

روش‌های مقابله با حق

روش اول؛ روشی است كه معاویه عمل كرد، معاویه می‏دانست حسینی كه حقّ را می‏شناسد، نباید مطرحش نمود، برای همین هم حضرت اباعبدالله(ع) قبل از شروع نهضت یعنی قبل از این‌كه یزید بر سر كار بیاید به معاویه به شدّت در نامه‌هایشان حمله می‏كنند، نامه‏ای دارند كه حضرت می‏فرمایند: من تو را بزرگترین بلای جامعه اسلامی می‏دانم، و خود حضرت هم می‏فرمایند بحث جنگ بین من و تو نیست - چون حضرت به صلح برادرشان در مقابل معاویه پای بندند- معاویه هم این قدر می‏فهمد كه نباید با حسین(ع) رو‌به‌رو شود، چون حسین(ع) مطرح می‏شود. و ظاهراً در وصیتی كه به یزید دارد می‏گوید حسین را نكش.
روش دوم؛ همان روش یزید است كه باید حسین را بكشیم و كار را تمام كنیم. البته نظر معاویه و یزید هر دو در این است كه حسین(ع) نباشد، و مسلّم است كه حضرت اباعبدالله(ع) منتظرند تا در شرایط جدید، حمله جدید بكنند، و كاری به این موضوع ندارند كه یزید می‏خواهد حضرت را بكشد یا نكشد. یزید هم تلاش می‏كند تا شرایط را به نفع خودش تمام كند و اتفاقاً به نفع اباعبدالله(ع) تمام شد. چون حكمت حسینی حكمتی است كه در مقابل روش پرفشار و خفقان هم می‏تواند خودش را ثابت بكند.
روش سوم؛ كه تركیبی از روش اول و دوم است، روشی است كه هنوز به كار می‏برند و بیشتر شبیه روش معاویه‏ای است، یعنی نمی‏خواهند شیعه خیلی مطرح شود. آمریكایی‌ها چون نمی‏فهمند چه‌كار‏كنند، یزیدی عمل می‏كنند، و اروپایی‌ها به روش معاویه‏ای عمل می‏كنند، پس این جنگی كه ما امروز بین شیعه و دنیا داریم، تركیبی از روش معاویه و یزید را در مقابل خود داریم، برای همین هم باید هوشیارانه عمل كنیم، تا بتوانیم در این نهضت به آن نهایتی كه می‏خواهیم، برسیم.