تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

ترس از مرگ و حقیقت كُشی‏

ترس از حال و آینده، انسان‌های معمولی را مجبور به زیر پا گذاشتن حقیقت می‏كند و همین «ترس»، پیوسته جان آن‌ها را از حقیقت خالی و به هیچ و پوچ تبدیل می‏كند، به طوری كه دست به كشتن حقیقت می‏زنند، و عجب این‌كه در آخر، از همین حقیقت‌كشی خود ناراضی خواهند بود. تا این‌جا همه آدم‌ها همین طور هستند و نهضت و حكمت حسینی، رمز و راز رهیدن از این پوچی و پوسیدگی و حقیقت كشی است. چه انبوه انسان‌هایی كه در چنگال ترس، زندگی می‏كنند و چون از حسین(ع) دورند جرأت زندگی برتر را به خود نمی‏دهند؛ حالا به سه صورت در دوری از حسین(ع) خود را مضمحل می‏كنند، یا پلنگ وار با خشمی بی هدف برهمه چیز می‏شورند و نمی‏دانند با چه كسی باید بجنگند، (اگر ما هم از نهضت حسینی جدا شویم ممكن است احمقانه و خشمگینانه و پلنگ وار به جان هم بیفتیم و بی هدف بر همه چیز بشوریم) یا چون سگ به لیسیدن كفش ارباب، دل خوش می‏كنند و یا با ناامیدی و بدون اطمینان به راهی كه در مقابله با دشمن در آن قدم گذاشته‏اند، می‏جنگند بلكه به جایی برسند. این حالت سوم بسیار خطرناك است، چراكه ما گاهی با ابهام مبارزه را شروع می‏كنیم.
متأسفانه عده‏ای با سطحی شدنشان اجازه نمی‏دهند جلسه‌هایی برای فهم اباعبدالله‏(ع) تشكیل گردد. آیت‌الله‌جوادی‌آملی«حفظه‌الله» فرمودند: «مراسم و جلسه عزاداری فقط شیپور و طبل و آهن شده است، باید آهن را به آه تبدیل كنیم» به كمك آه است كه آدمی می‏فهمد ای وای چقدر از حكمت متعالیه حسینی دور شده است و حجاب‏ها از جلوی چشمش كنار می‏رود. یكی از نكاتی كه باید حواسمان را نسبت به آن جمع كنیم این است كه ما غرایز و افكار سطحی خودمان را به نحوی به جامعه می‌كشانیم‏، اما جهت حسینی به آن‌ها نمی‏دهیم و یا فعالیت‌هایی در جهت عزاداری برای امام‌حسین(ع) می‏كنیم، اما این فعالیت‌ها را در مسیر حكمت حسینی قرار نمی‏دهیم و در نتیجه، آن نتایجی كه بسیار هم می‏تواند برزگ باشد از عزاداری هایمان نمی‏گیریم.
این‌جا بحث عمیقی نیاز است تا برسیم به این‌كه حضرت‌حسین(ع) ذخیره حیات دائمی ملت‏های مسلمان است تا پوچی و تملق، وسیله حاكمیّت حاكمان ظالم بر كشورهای اسلامی نگردد. ما معتقدیم آینده از آن فرهنگ شیعه و حسین(ع) است ولی به شرطی كه فرهنگ حسین(ع) را بشناسیم. یقین پیدا كنید كه اگر شما فرهنگ حسین(ع) را شناختید، دیگر رضاخان‏ها، صدام‌ها و.... كاری از دستشان بر نمی‏آید. شما به دو برهه تاریخ نگاه كنید، انقلاب مشروطه و نتایج آن را با قلدری رضاخان از دست مردم گرفتند و انقلاب سال‌های 1320 تا 1330 با رهبری آیت‌الله‌كاشانی را با قدرت نمایی ژنرال زاهدی گرفتند ولی به جهت روح تشیع ملت ایران، نتوانستند حكومت كودتای محمدرضاشاه را نگه دارند. تا شما روحیه حسینی و حكمت حسینی داشته باشید، نمی‏توانند انقلاب‌ اسلامی را از شما بگیرند، چون هم حسین‏(ع) را دارید و هم تجربه‏های تاریخی گذشته را. رمزِ گذر از این‌همه توطئه كه برای انقلاب اسلامی چیدند، كه بعضی از آن‌ها پشت انسان را می‌لرزاند، همه و همه به جهت نهضت و حكمت حسین(ع) است.