تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

نهضت كربلا ودینداران عافیت طلب

نهضت حسین(ع) نه‌تنها مهر رسوایی را به پیشانی حاكمان اموی زد، بلكه یك كار بزرگ دیگر هم كرد و آن این‌كه مدعیان دینداری را كه در شرایط سخت، امامشان را یاری نمی‏كنند شناساند؛ تا برای همیشه دینداران عافیت طلب نتوانند مزوّرانه در جبهه حسینی قرار گیرند و دین خود را به رخ مسلمانان بكشند. گاهی می‌گویند: فلانی چون زندان رفته است خوب است. ولی آیا با این همه زندانی كه رفته است، در خط ولایت هست یا نه؟ اگربیشتر عمرش در زندان بوده و از جهاد اسلامی زخم‌ها به تن دارد، اكنون كه از خط ولایت جدا شده، تمام زحماتش را به هدر داده است. زبیر در اوایل اسلام در دفاع از پیامبر(ص) بدنش 25 زخم برداشت، ولی شیعه است كه می‏فهمد او از زحماتش نتیجه نگرفت، چون پس از 30 سال در جنگ جمل رو در روی ولایت، یعنی علی(ع) ایستاد. پیام كربلا این است كه: ای مسلمانان! با این دیندارانی كه در شرایط برخورد سخت دشمن سر خود را می‏گیرند و همه ادعایشان را نادیده می‏شمارند، دست مسلمانی ندهید و به آن‌ها اعتماد نكنید و فریب سابقه‌شان را نخورید، كه امروز، اسلامِ مجسّم را یاری كردن شرط مسلمانی است. جمله‏ای كه سلیمان‌بن‌صرد خزایی قبل از دعوت از امام به كوفیان گفت، چه با معنی بود كه: «مردم، اگر مرد كار نیستید و بر جان خود می‏ترسید، بیهوده این مرد را نفریبید.»
در كربلا همین روحیه بود كه رسوا شد. امروز هم اگر شما كربلایی شدید، چنین روحیه‏ای را رسوا می‏بینید نه سیاستمدار و زرنگ. اگر در جریانات سیاسی گیج و بی‏تحلیل شده‏اید، علّتش آن است كه فرهنگ حسین(ع) را درست نمی‏شناسید و الفبای دشمن‌شناسی توسط نهضت كربلا از ذهن و روح شما رفته است وگرنه شیعه‏ای كه حسین(ع) دارد و كربلا را می‏شناسد، هیچ‌وقت در هیچ حادثه‏ای لرزان و بی تحلیل نیست.
اگر كربلا را از زاویه‏ای كه مطرح شد، نگاه كنید، هم شكست‏ناپذیری نهضت امام‌حسین(ع) را می‏بینید، هم حیله های دشمن شما را نمی‏رباید. امام‌حسین(ع) شهید شد تا حكمتی بسیار بزرگ به بشریّت بدهد. پس مواظب باشید خودتان و جامعه‏تان را نسبت به نهضت كربلا سطحی نگه ندارند.
قبلاً عرض شد و باز هم قابل دقت است كه علّت پیروزی معاویه به جهت ده‌سال جنگ عمر بود كه جامعه را سطحی و عمل‏زده كرد. اگر جامعه سطحی شد و حكمت حسین(ع) از میان رفت حتماً شكست خورده‏اید. در عزاداری امام‌حسین(ع) نباید وقتمان را صرف آهن‏ها و دُهُل‏ها و دیگ‏ها بكنیم. این‌ها فهم ما را از این نهضت سطحی می‏كند. كنار سینه زدن و اشك ریختن برای اباعبدالله(ع) باید حكمت حسینی را حفظ نمود. مسلّم این حكمت بدون اشك و شیدایی و عزاداری نمی‏شود، ولی آن حكمت و این عزاداری اگر هر دو با هم باشند ما را با حسین(ع) متّحد می‏كنند. إن‌شاءالله
خدایا! به حقّ امام‌حسین‏(ع)، روح ما و جامعه ما را بیش ‌از پیش به حسین(ع) و كربلا نزدیك بفرما.
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»