تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

امّا یزید نماند

یزید می‏خواست معنویت‏ و عبودیت‏ نماند، ولی خودش نماند. ما نیز با هر فرهنگی كه معنویت ستیزی می‏كند، برخورد حسینی داریم و این برخورد تا قیام قیامت پای برجاست و ماندن در چنین جبهه‏ای با چنین رویارویی، زندگی همیشگی ماست، چراكه زندگی یعنی اقتدا كردن به حسین‏(ع) .
ما در این دنیا كاری جز بندگی نداریم، بودنِ ما یعنی معنویت و عبودیت. غرب، رضاخان را بر سر كار آورد و او همان كاری را كرد كه معاویه انجام داد. اوّلین كار رضاخان تعطیل كردن جلسات عزاداری اباعبدالله(ع) است. غرب می‏داند كه این جلسات یك عشق و حضوری دربردارد كه این عشق و حضور، پوچی غرب را می‏شناسد و در نتیجه به آن فرهنگ دل نمی‏بندد. غرب در حكمت حسینی خوار می‏شود و این است كه هر اندازه به حسین(ع) نزدیك شویم از حیله‏های معاویه‏ای مدرن آزاد می‏شویم، حال چه فلان روزنامة تازه از راه رسیده امروز در تهران تبلیغ غرب‌گرایی بكند، و چه رضاخان در ایران و چه معاویه در شام، در حقیقت همه در یك جبهه هستند. و همه می‏خواهند ما را از عهد محمّدی(ص) و عالَم دینی خارج كنند و به سرگشتگی و بی عالَمی خودشان گرفتار سازند. اگر امروز كار ما نیز به پوچی كامل، در جهانی كه همه چیز به پوچی رسیده، نرسیده است. مدیون حسین(ع) و منبر و وعظ و حكمت حسینی هستیم و این‌ها راز ماندگاری ما و راز نابودی یزید است.
نگرانی ما این است كه چرا در دهة اوّل محرم كه شورحسینی بیشتر است، مردم از منبر و وعظ و تعلیم حكمت حسینی(ع) فاصله دارند و بازار منبر و وعظ تقریباً تعطیل شده، ولی بازار آهن و زنجیر و دیگ و طعام، گرم شده؛ این یك خطر است.