تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

غمخواری امّت

غمخوار امّت بودن، شرط مسلمانی است و پشت‌كردن بر مردم و تماماً به خود مشغول شدن و مردم را در خدمت خود خواستن، فرهنگ اموی است. و لذا دعوت مردم كوفه را امام نمی‏تواند بی‏اجابت بگذارد، هر چند در این راه، سنّت غمخوارگی امام ماند و خود امام نماند.
وهمین معنی اصلی حیات است. رِندیِ سودجویانه، مشی و روش امام نیست. سیره و سنّت انسانی كه غمخوار امّت باید باشد همان رسم و روش امام است. به همین‌جهت وقتی كوفیان نقض عهد كردند، مسیر امام تغییر نكرد چون امام دنبال شرایطی بود كه درخشیدن ایمانی را به بشریّت نشان دهد و آن شرایط فراهم بود.
حسین(ع) از این قیام، درخشیدن دین را می‏طلبید و سیاست‏بازان برای بررسی و تحلیل كربلا در لابه‌لای اوراق تاریخِ كربلا به دنبال انگیزه‏های صرفاً سیاسی و حكومتی امام هستند و اساساً این‌ها همیشه هر قیام دینی را در دیواره‏های تنگ سیاسی‌كاری و حاكمیّت‏طلبیِ صِرف جستجو می‏كنند. این است كه همواره حكمت حسینی در زیر سایه تنگ تحلیل‏های سیاسی‏كاران درست تحلیل نمی‏شود. همچنان‌كه انگیزة دین‌خواهی یاران او در همیشة تاریخ و حتی امروز با سنگ تهمت قدرت‏طلبی هدف قرار‏گرفته و می‏گیرد و اگر كسی تلاش ‏كند دین در جامعه حاكم شود به تهمت قدرت‏طلب و تمامیت‌خواه، رجم می‏گردد.
هر وقت عدّه‌ای از جوانان شیعه بلند شدند كه به حسین(ع) اقتدا كنند، سیاست‏بازان دنبال آنند كه ببینند انگیزة حكومتی و قدرت‏طلبی این‌ها چیست. به همین‌جهت هر وقت دین‏خواهان و دینداران در طول تاریخ خواستند به حسین(ع) اقتدا كنند، تیر تهمت قدرت‏طلبی، اتهامی است كه بر قامت بلند حسینیان زده می‏شود و این كار نوظهوری نیست. امروز رادیوهای بیگانه احساس مسئولیت جوانان بسیجی و متدین ما را نسبت به دفاع از ارزش‏ها، یك‌نوع قدرت‏طلبی تفسیر می‏كنند همچنان‌كه دیروز مولایشان حسین(ع) را در نهضت امر به معروف و نهی‌ازمنكر و طلبِ اصلاحِ امّتِ اسلام متّهم می‏كردند كه قصد شورش دارد.
وقتی جنگ‌های نهروان و صفین و كربلا را كشورگشایی بنامند، دیگر دین‏خواهی حسین(ع) دیده نخواهد شد و دیگر امید حیاتِ دینی بی‏معنی خواهد گشت و این ذبح كردن قیام كربلاست به‌دست كسانی كه در لشكر یزید نبودند ولی با بینش یزیدی به حكمت حسینی می‏نگرند و تحلیل می‏كنند، چون ظهور عشق در ساحت حق برای این كوران، بی‏معنی است، همچنان‌كه كربلا برای انسان‌هایی كه معنی بودن زمینی را گم كرده‏اند معنایی نمی‏دهد.(32)