تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

حسین(ع)، مذكّر خودآگاهی

امام‌حسین(ع) برای همیشه عاملی شد كه معنی خودآگاهی را در هر عصری به انسان‌‌ها آموزش دهد تا متوجّه شوند از راه دین، و به روش حسین(ع) می‏توان در هر زمانی خودآگاهانه زندگی كرد و همواره اتّصال عهد خود را با حقیقت و با نبوّت ‏محفوظ داشت و متوجّه بود سایه سیاه تبلیغات اموی نباید ما را از عهد نبوی غافل كند و به پوسیدگی در زندگی بكشاند. امویان، مردم را از آن عالَم باطنی كه پیامبراكرم(ص) پیام‌آور آن بود غافل می‏كردند و حسین(ع) تجدید كننده آن عهد و آن باطن بود و این جبهه هنوز گشوده است.
هر انسانی تا آگاهی به زمان خود نداشته باشد و راه رهایی از طلسم زمانه را نشناسد نمی‏تواند درست زندگی كند. و عظمت نهضت امام‌حسین(ع) در این است كه خودآگاهی لازم را برای شناخت و تحلیل همان عهدی كه در آن زندگی می‏كنیم به ما می‏دهد. مَشْی و روش دشمنان ما، مَشْی و روش ترس و رعب و پوچ كردن زندگی و گرم كردن بازار سازش و چاپلوسی بوده است، و تنها راه مقابله با آن، راه اباعبدالله(ع) است، تا بتوانیم حیله‏های دشمنِ اموی رُمی را با خودآگاهی به شرایط تاریخی خود، درست تحلیل كنیم و طعمة نقشه‌های او قرار نگیریم، چراكه او واقعاً پیچیده‌تر از آن است كه بتوان با عقل خود و بدون نور حسین(ع) از آن حیله‌ها گذشت.
اباعبدالله(ع) با روش خود، ما را به آن‌چنان خودآگاهی‏ می‌رساند كه هیچ وقت تلاش و تحركِ مطابق با آن روش، به شكست منتهی نمی‏شود. و دشمن امروز بشریّت، همان دشمن حسین(ع) است در كربلا. و حسین(ع) به‌عنوان معصومی آمده تا ریزه‌كاری‌های فرهنگ دشمن را با تمام ابعادش به ما نشان دهد و نیز راه مقابله همه‌جانبه با آن را به ما بنمایاند. و بقیة ائمه(ع) نیز حافظ رسالت كربلا بوده‏اند؛ كربلایی كه می‌تواند ماوراء ترسی كه دشمن ایجاد می‌كند، به انسان قدرت انتخاب صحیح بدهد.