تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

رمز زیر دستی ضعفا

وقتی بشر وضع جبّارانه و اسارت در چنگال روزگار را پذیرفت دیگر حُسن ظنّ به خدا و توكّل و نشاط دینی به پریشان فكری و پوچ انگاری تبدیل می‏شود، و حسین(ع) در چنین شرایطی حكم زمانه را محكوم و حكم خدا را حاكم دانست و سران جامعة اسلامی را به نپذیرفتن حكم زمانه دعوت كرد.
حضرت در مكّه در سرزمین منا در خطبة خود به عدّه‏ای از صحابه - به اصطلاح بزرگان دین- فرمودند: خداوند به شما احترامی داده است كه نگذارید حكم زمانه برحكم عهد محمدی‏(ص) حاكم شود. مگر نمی‏بینید عهد پیامبر‏(ص) را منسوخ می‏كنند! از چه نشسته‏اید، مال‏هایتان را گرفته‏اید و به احترامی كه در جامعه به شما می‏گذارند دل خوش كرده‏اید و ساكت شده‏اید در حالی كه دین پیامبر را بی‏رنگ كرده‏اند؟ مگر نه اینكه بزرگان دین با امربه معروف و نهی از منكر دین را نگه می‏دارند؟ چرا بر حكم زمانه‏ای كه می‏خواهد زمانه غیر دینی را حاكم كند اعتراض نمی‏كنید؟ پیمان‏های خدا شكسته شده، و شما هراسی نمی‏كنید؟... به مداهنه و سازش با ظالمان، خود را آسوده كرده‏اید. همة اینها منكراتی است كه خداوند امر كرد كه از آن جلوگیری كنید و شما از آن غافلید... شما ظالمان را در مقام خود جای دادید، و امور خدا را به آنها واگذاشتید... آنها را بر این مقام مسلط كرده‏اید، و فرار شما از مرگ و علاقه‏مندی‏تان به زندگی‏ای كه از شما جدا خواهد شد، ضعفا را زیردست آنها كرده است.
و حضرت حسین(ع) بزرگان و خواص آن زمان را متوجّه وظیفه خود نمودند و علّت مشكلات جامعه را برای آنها باز كردند تا گرفتار تحلیل‌های زبونانه معاویه‌پسند نگردند و مسائل و مشكلاتی را كه باید نخبگان جامعه حل كنند، به سرنوشت مردم حواله ندهند.