تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

نهضت پاكدامنان‏

نهضت حسین(ع) با پاكدامنی و پرهیزكاری پیوندی اساسی دارد، و آنچه در آن اصل است، عبارت است از رعایت اصول و فروع دین. اگر مسلم‏بن‏عقیل(ره) آن مرد 28 سالة پرهیزكارِ شجاع، عبیدالله‏بن‏زیاد را در خانه شریك غافلگیرانه ترور نكرد، چون پیامبر(ص) ترور را نفی فرموده‏اند، پس پیروزی حقیقی را باید در تحقّق فرامین خدا و پیامبرش(ص) دانست و این است كه كربلا پیروزترین صحنة تاریخ خواهد بود و دشمنانش شكست خورده‏ترین انسان‌‌ها. و مسلم‌بن عقیل(ره) قطعاً یكی از قهرمانان پیروز كربلاست، هر چند او را از بالای دارالعمارة كوفه به پایین بیندازند و استخوان‌هایش تماماً خرد شود. مسلم را با استخوان چه كار؟ او به عهد محمّدی(ص) پای‏بند است و استخوان‏بندیِ جان خود را در تبعیت و پیروی از آیین خدا جستجو می‌كند. حفظ حریم دین خدا، همة همّت و استخوان‌بندی یك مسلمان است.
شما هر وقت توانستید حكم خدا را بر خودتان حاكم كنید، این یك پیروزی است، و اگر توانستید بر خانواده و شهرتان آن را حاكم كنید، این پیروزی بعدی است، پیروزی فقط در حاكمیّت حكم خداست، آن هم اوّل بر خودمان، بعد بر جامعه. نهضت كربلا پیروزی را در حاكمیّت حكم خدا می‏داند و لذا توسط معتقدترین انسان‌‌ها این نهضت به‌وجود آمد.
ما معتقدیم از زمان حضرت آدم و حتّی قبل از آن، تا آخرالزمان، عهد، عهد محمّدی‌(ص) است. پیامبر(ص) فرمود: «اوّل ما خَلَقَ اللّهُ نُوری»(38) یعنی؛ «اوّلین مخلوقی كه خدا خلق فرمود، نور من بود». و از آن طرف آخرین پیامبر هم حضرت محمدّ‌(ص) است، و تمام پیامبران هم به پیامبر اسلام متوسل می‏شده‏اند. پس هر روز، و هر روزگار، عهد و روز محمّدی(ص) است. مسلم‏بن‏عقیل(ره) مرد روز است، چون به عهد پیامبراكرم(ص) پیوند دارد. پس هر كس، هرگاه از عهد پیامبراكرم(ص) فاصله گرفت از روزگار فاصله گرفته است و دیگر تمام فكرش خرافه است و كهنه. و هرگاه كسی به حریم دین خدا تجاوز كرد به حریم مسلمانان تجاوز كرده است، و وقتی كه به حریم اسلام توهین شود، به مسلمانان توهین شده است و این یك سنّت و قاعده است و نه یك حادثة گذرا و موسمی.