تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

زلالی روش حسین(ع) در انتقاد

با روش و سیره نهضت اباعبدالله(ع) در فضای حساس جامعه امروزی می‏توانیم با معنویتی خاص، حق و باطل را بشناسیم و باطل را نقادی كنیم، در این صورت حق خواهد ماند، معنویت خواهد ماند و جنگ قدرتها و جناحها جایی برای ظهور نخواهد داشت و انسان نجات پیدا خواهد كرد. اگر صفای حسین(ع) و زلالی فرهنگ حسین در جامعه نباشد، به چه كنم چه كنم و یأس و ناامیدی گرفتار خواهیم شد و به اسم تأیید انقلاب و اسلام، بدی را تأیید خواهیم كرد. روحیه‏ای كه كربلا به ما می‏دهد این است كه از مرگ نهراسیم و معنویت خود را به طور كامل حفظ كنیم تا اسلام باقی بماند. مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) چند سال بیش فرمودند امر به معروف و نقادی، تضعیف نظام نیست. عده‏ای به اسم نقادی، همه چیز نظام را زیر سؤال می‏برند، عده‏ای هم كه با نقادی، خودشان زیر سؤال می‏روند سریع خودشان را به اسلام و انقلاب می‏چسبانند كه كسی نتواند نقادی شان بكند و شما هم اگر حواستان جمع نباشد به اسم مدافع نظام، مدافع افرادی می‏شوید كه اصلاً صلاحیت ندارند و شما از آنهادفاع می‏كنید و این‌جاست كه گاهی اوقات جوانان ما همه چیز نظام و انقلاب را زیر سؤال می‏برند. تقصیر ماست كه از حسین(ع) یاد نگرفته‏ایم كه قصه انقلاب و اسلام و امام و شهدا را از قصه بعضی‏ها كه خودشان را ورای این‌ها پنهان كرده‏اند جدا كنیم و این كار مشكلی است.
شهید مطهری(ره) در كتاب حماسه حسینی جمله زیبایی دارد كه می‏فرماید «حادثه حكومت اموی خطری است برای همیشه اسلام، و عنصری است كه در داخل اسلام خانه می‏كند و با علی و نهج البلاغه و حسین و كربلا می‏شود این خطر را روشن نمود»- نقل به مضمون- پس عزیزان؛ اگر ما كوتاهی كنیم، خسارت سنگینی را متحمل خواهیم شد، و باید با اباعبدالله(ع) عهد كنیم و از آن امام معصوم كمك بخواهیم آن طوری كه امام می‏خواهند ما نقادی كنیم. جملة امام‌حسین(ع) را در مدینه می‏دانید كه فرمود: من یاغی نیستم، نمی‏خواهم شلوغ بازی و شورش كنم «وَ اِنّی‏ لَمْ اَخْرُجْ اَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً» می‏خواهم بروم سنّت جدم و پدرم را با امر به معروف و نهی از منكر احیاء كنم «وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی‏، اُریدُ اَنْ آمُرَ بالْمَعْروُفِ وَ اَنْهی‏ عَنِ الْمُنْكَر» و بر ماست كه در امر به‌ معروف و نهی از منكر، حق را بشناسیم و بر طبق آن عمل كنیم.
از زیر سایه نظم مسلط معاویه‏ای، اگر حتی یك نَفَس بتوان خود را آزاد كرد، به دشت‌های معنوی پهناوری خواهیم رسید. باید تلاش كنیم افق دیده‏هایمان را كمی از سطح جامعه بالاتر بیاوریم و از آن افق جریان‌ها را تحلیل كنیم، بعد معنی حسینی زندگی كردن را بفهمیم و بااین دید نقادی كنیم، آنگاه یك صفا و معنویت و روشنی خاص و دل‌سوزی واقعی نسبت به امت اسلام نصیبمان می‏شود و این فشارهای ناشی از چیزهایی كه نباید تحمل كنیم را تحمل نمی‏كنیم و با صفا زندگی خواهیم كرد. باید نسبت به سلطه‏های غیر دینی ولی معاویه‏ای نفوذ ‏ناپذیر باشیم و به هیچ وجه آن را به رسمیت نشناسیم، تا دریچه‏های حیات روحانی بر جانمان گشوده شود. امروزه گاهی مشاهده می‏شود كه چون جوّ، جوّی است كه انگار همه به انقلاب بدبین هستند، ما اصلاً جرأت نمی‏كنیم از زاویه‏ای كه باید دفاع كنیم، دفاع نماییم و یا برعكس بعضی از افراد چون كار بدی به اسم انقلاب انجام می‏دهند ما هم به اسم دفاع از انقلاب می‏خواهیم از آنها هم دفاع كنیم. فرهنگ اباعبدالله(ع) می‏گوید كه خودت را بالاتر بیاور و دید خود را وسیع‏تر كن، یعنی تو بنده خدا هستی و بر اساس این بندگی انقلاب را دوست داری، چون بندگی تو را افزایش می‏دهد و اگر چیزی بندگی تو را افزایش ندهد، دوست نخواهی داشت. با این دید نگاه كنید؛ از فضایی كه مردم می‏گویند یا همه چیز یا هیچ چیز، می‏توانید خود را آزاد كنید و در آن فضا نیفتید. شرایط امروز كشور ما «هیچ چیز یا همه چیز» نیست، نه همه چیزش خوب است و نه همه چیزش بد است. وقتی عده‏ای از مسؤلان نظام اشكالاتی داشتند، حضرت امام(ره) فرمودند: «من عقد اخوّت با احدی نبسته‏ام». بحث ما، اشكال به مسؤلین نیست، بلكه اشكال به حرف‌ها و یا فرهنگ‌هایی است كه ما را از عبودیت و كمال دور نگه می‏دارد. حسین(ع) بالاتر از فضای عمومی جامعه تنفس نمود، دوران حساسی بود، حتی اكثر مردمی كه مذهبی بودند از ترس این‌كه با اصل اسلام مقابله كنند، با امام(ع) همكاری نكردند. شما امروز اگر نگاهتان به این موضوع حساس باشد، دوست و دشمن انقلاب را خواهید شناخت.
به‏راستی ما نگران چه هستیم؟ آیا دلواپس این نیستیم كه ارزش‌ها را وارونه می‏كنند؟ وقتی یك جوان متدیّنِ متعبد را به چیزی نمی‏گیرند و بعد یك آدمی را كه سراپایش كفر است دارای ارزش می‏دانند! شما با مشاهده این اوضاع چه خواهید كرد؟ تو باید حق را بگویی اگر چه به تو بگویند كه مراعات قواعد زمانه را نكرده‏ای، تا معلوم شود هنوز هم خورشید طلوع خواهد كرد و امكان تنفس آزاد نمرده‌ است.