تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

چرا بدترین انتخاب؟

كربلا، به ما یاد داد آن‌هایی كه مولای خود را رها كردند و مولایی غیر از آن‌كه خدا برایشان خواسته بود خواستند و در بین بی‏نهایت انتخاب‏ها، وقتی بهترین انتخاب را فرو گذاشتند، به ناچار بدترین انتخاب را برمی‏گزینند و بین خشم افراطی و پشیمانی شدید - كه این دو صفت كوفیان است - سرگردان می‏مانند. كوفیان با تمام وجود، سعی كردند با فرمانبرداری از عبیدالله‏بن‏زیاد او را راضی كنند، و پس از آن متوجّه شدند برای رضای تبه‏كارترین مرد روی زمین، خیرخواه‏ترین انسان نسبت به خودشان را كشته‏اند. كوفیان متوجّه شدند حسین(ع)نه به دست شامیان - كه یاران معاویه و دشمن اهل‏البیت بودند - بلكه به دست خودشان كه همواره از معاویه متنفّر و به علی(ع) علاقه‏مند بودند، كشته شد و بار دیگر در حالی كه معاویه زیر خاك است در دام او افتادند. این است كه دیگر نتوانستند خود را تحمّل كنند و هیچ چیز را نمی‏توانستند تحمّل كنند. شعله‏های آتش انتقام زبانه كشید و نه تنها این آتش، قاتلان شهدای كربلا را در برگرفت بلكه كوفیان، خودشان را می‏كشتند و هیچ‌كس به كسی رحم نمی‏كرد.
و این سرنوشت هر امّتی است كه ادعای دینداری دارد ولی در دینداری پاكباز نیست. بگذارید حرف را در همین‌جا ختم كنیم كه هر نكته دیگری بگوییم از این آخرین نكته غفلت خواهد شد كه:
سرنوشت كوفیان، سرنوشت هر امّتی است كه ادعای دینداری دارد، ولی در دینداری «پاكباز» نیست و ریشة این بدترین انتخاب را در عدم پاكبازی در راه دین باید جستجو كرد.
خدایا: به حق حسین(ع) كه در راه تو به‌ واقع پاكباز بود، بر ما منّت بگذار و ما را در دینداری پاكباز بگردان.
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»