تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

ترس، منشأ انتخاب

در زمان معاویه همه چیز برمبنای ترس تنظیم شده است. معاویه بر اساس ترس بیعت می‏گیرد، ترس، حافظ نظم زمانه شده است و ترسوهای چاپلوس میدان داران چنین نظامی هستند، حتی معاویه خوب می‌داند كه در زمان خلافت علی(ع) می‏تواند با ترسی كه در حوزة حكومت آن حضرت ایجاد می‏كند مقاومت مردم را از بین ببرد و عملاً از طریق غارت‌های بُسْربن‌ارطات‌ها، در حوزه حكومت حضرت اختلال ایجاد می‏كند.(10)
وحشت از عدم رفاه، عامل سكوت و سكون همه افراد شده است. مردمی كه اكنون دهها سال است به تن آسایی و پرخوری خو كرده‏اند، ترس جدا شدن از آن تن پروری، آنها را به هر كاری می‏كشاند و به هر تسلیمی تن درمی‏دهند.
اكثر صحابه در اثر فتوحات و جنگ‏های طولانیِ زمان خلیفة دوم دارای مال و كنیز و باغ‏های بسیاری شده بودند و معاویه می‏داند كه اینها دلبسته اموالشان هستند و لذا با حسین(ع) كنار نمی‏آیند و حتّی آن‌چنان مشغول زندگی‏اند كه نمی‏توانند به راه دیگری فكر كنند. و آگاه نیستند راه گریزی از این نوع زندگی هست یا نه؟ در چنین شرایطی آنچه مطرح نیست فكر كردن و نسبت به روند جامعه آگاهی داشتن است. مشغول زندگی شدن و زندگی را به عنوان یك گرفتاری پذیرفتن و خود را در چنگال آن افكندن، خودآگاهی را از افراد می‏گیرد و دیگر نمی‏توانند خود را در ماوراء روزمرّگی‌ها تحلیل كنند، و این‌جا دیگر نصیحت و وعظ هم كارساز نیست.