تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

بازگشت به عهد محمّدی‏(ص)

در زمان نهضت حضرت سیدالشهداء(ع) اكثر پیرانِ جامعه، عهد پیامبر(ص) را درك كرده بودند. ممكن است خود پیامبر(ص) را ندیده بودند ولی عهد و جوّ آن زمان را لمس كرده بودند، چه شد كه اینها سكوت كردند؟ اینها خوب می‏دانستند كه معاویه فاسق است پس چرا سكوت كردند و این سكوت چه زیان‌هایی داشت؟ و چه كسانی باید این سكوت را بشناسند؟
وقتی پیران اكثراً محافظه كار می‏شوند و جسارت برگشت به ارزش‌های معنوی را از دست می‏دهند، و جوانان میان عهد دینی گذشته و عهد جدید امویِ رُمی، سرگردان می‏شوند، اگر صدایی بلند و بلیغ، آنها را به عهد دینی متذكّر نشود، سایة سیاه فرهنگ امویِ رُمی، برای همیشه جوانان را به رنگ كفر و پوچی می‏كشاند و حسین(ع) در آن شرایط، آن نسل سرگشته را به عهد دینی محمّدی(ص) متذكّر شد و از پوچی و یأس رهانید. اینجاست كه به واقع می‏توان پذیرفت كه حسین(ع) اسلام و مسلمین را نجات داد - البته شیعه از نهضت امامش بیشتر بهره برده - آری! نسل جدید سرگردان ‏بود و امام تذكّری به همة آن زمان گشت.
صدای نهضت كربلا؛ مثل بمب در جامعه آن روز صدا كرد و در طول تاریخ حیات اسلام نیز جریان پیدا كرد. مولوی در قرن هفتم هجری، كه ادعای شیعه بودن هم ندارد می‏گوید: شخصی به شهر حلب رسید، دید شلوغ است، سؤال كرد چه خبر است؟ گفتند: عاشوراست. مولوی به او می‏تازد كه ای نادان نمی‏دانی چه خبر است؟ جای تعجب است، جان انسانی از قفسِ تن پریده و تو نمی‏دانی چه خبر است؟ از عجایب است كه تو نمی‏دانی عاشورا چه خبر است.
روز عاشـورا نمی‏دانی كـه هست

ماتم جـانی كه از قرنی بـه است

پیش مؤمن كی بود این قصّه‌خوار

قدر عشق گوش، عشق گوشوار(24)

یعنی با نهضت و حكمت امام‌حسین(ع) در جهان اسلام معنای زندگی عوض شد.