تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

كربلا؛ نه ترس، نه بی‌باكی

مسلّم است كه كربلا نه ‌تنها خالص‌ترین جبهة تاریخ، بلكه خلوص محض است. هیچ جبهه‏ای از نظر خلوص نه در صحنة جنگ بدر، نه در جنگ احد، نه در طول تاریخ، به خلوص جبهة عاشورا نمی‏رسد و روایات ما نیز براین مطلب تأكید دارد. تمام احتیاط‌های اباعبدالله(ع) برای آن بود كه صحنه‏ای به وسعت تاریخ و به عمق انسانیّت برای همه انسان‌‌ها بنا كنند تا هر كس به اندازة همّت خود از آن بهره بگیرد، و هر انسانی وقتی به كربلا نظر می‏كند، بی‌بهره نباشد، و هر كس مطلوب و گمشدة حقیقی خود را در آن‌جا بیابد.
وقتی دقّت كنید می‏بینید در آن صحنه نه آن‌چنان بی‌احتیاطی به معنای بی‌باكی است و نه ترس به معنای تغییر مواضع؛ اگر كربلا را تلاش و مبارزه یك عدّه آدم نترس جسور و بی‌باك كه از هیچ چیز نمی‏ترسند و دشمن‌شان را لجن‌مال‏ می‌كنند و هیچ احتیاط و قیدی هم ندارند، معنا كردید، این كربلا نیست. اگر كربلا را كار یك عدّه آدم‌هایی كه نگران عطش و اسارت بچه‌هایشان - كه نگران خطر برای خودشان - هستند معنی كردید این هم كربلا نیست، پس كربلا كدام است؟ كربلا نه ترس است و نه بی‌باكی و فهمیدن چنین كربلایی بسیار سخت و دشوار است.
وقتی حضرت‌ امام‌حسین(ع) با حُرّ و لشكرش روبه‌رو شدند، زهیر به حضرت عرض كرد: «آنها تشنه و گرسنه و خسته‌اند، اجازه دهید همین‌حالا با آنها درگیر شویم و آنها را بكشیم». حضرت به جای چنین كاری آب و غذایشان هم دادند. بعد خطاب به حرّ فرمودند: «مرا مردم كوفه خواسته‌اند، آمده‏ام تا به كمك آنها جلوی بدعت‌ها را بگیریم». حرّ می‏گوید: «من مأموریت دارم كه شما را این‌جا نگه دارم». حضرت می‏فرمایند: «اگر می‏خواهید، من برمی‌گردم». حال سؤال این‌جاست كه معنای این برگشتن چیست؟ آیا حضرت می‏خواهند بفرمایند از تمام حرف و مقصدم برمی‌گردم؟ یا این یك نوع برگشتن خاص است؟ كسی كه فرهنگ نهضت كربلا را بشناسد معنای این برگشتن و این جملات را درست می‏فهمد.