تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

بركات نمونه‌های معنوی

افول ارزش‌ها، به جهت ناتوانی در به‌وجودآوردن نمونه‏های معنوی است و ناتوانی از اندیشیدن نسبت به آن الگویی كه باید باشد و نیست. در این حالت است كه یأس جای خود را باز می‏كند و انسان به "اكنون" آری فقط به "اكنون" دل می‏بندد و نظاره گر تخریب همه بناهای معنوی می‏شود. آرام آرام به بیهوده‌بودن خود راضی می‏گردد و اگر صاعقه‏ای از عالَمِ معنی بر او نتابد به تدریج بر این باور می‏نشیند كه جهانِ دیگر را بیهوده می‏گیرد و آنچه را می‏گذرد و به همان شكل كه می‏گذرد، حقیقت و پذیرفتنی می‏شمارد، یعنی در واقع فلسفة تن دادن به روزمرّگی را در خود تدوین می‏كند، و این‌جاست كه می‏توان فهمید چرا نهضت و حكمت حسینی به عنوان نمونه‏ای عملی و اعلا، عامل نجات از این همه بیهودگی است كه رنگ فلسفی به خود گرفته، از این همه بیهودگی كه تا عمق اندیشه فرو می‏رود.
آیا ما نمونه‏های معنوی داریم؟ آری ما حسین‏(ع) داریم، پس نباید بگذاریم حسین‏(ع) از دست برود، در خانه و محلّه و همه جا نگذاریم حسین‏(ع) از دست برود، مدیحه سرای بدی‌ها نشویم، اگر رفتید در خانه یك طاغوتی، نگویید كه آن‌ها پیشرفت كرده‏اند و ما عقب افتاده‏ایم، قصّه ما قصّه آن فرد نشود كه گفت:
از دست بوس، میل به پابوس كرده‏ام

خاكم به سر، ترقّی معكــوس كـرده‏ام‏

ترقّی و پیشرفت كردن حقیقی، یعنی به حسین‏(ع) نزدیك شدن. مواظب باشید شیعه بودنتان را از دست ندهید، به چهار نفر كه گرفتار دنیا شده‏اند، نظر نیندازید، به حسین(ع) اقتدا كنید. اگرنتوانیم نمونه‏های معنوی را حفظ كنیم حالت یأس جای خود را در تحلیل‌های ما باز می‏كند، نمی‏دانم گاهی با این اشرافی زده‏ها برخورد كرده‏اید، همه آن‌ها پذیرفته‏اند كه بدجوری دارند نابود می‏شوند، ولی به بیهودگی خود راضی شده‏اند، اكنون‌زدگی و پذیرفتن پوچی، خاصیتش این است، این خطرات برای بشر وجود دارد، حسین‏(ع) آدم‌ها را نجات می‏دهد، حسین(ع) شیعه را نجات داد، اگر به حسین‏(ع) نزدیك شویم از تمام این مشكلات و انحراف‏ها و بیهودگی‏ها در امان می‏مانیم، حسین‏(ع) كشتی نجاتی است كه نمی‏گذارد انسانها به روزمرگی تن بدهند، و همه دیدید كه در كربلا، حسین(ع) تسلیم چیزی كه انسانیّت متعالی‏اش را خوار كند، نمی‏شود، پس حسین(ع)‏ دوای دردهای ماست، به شرطی كه برای فهمیدن پیام او وقت بگذاریم و ان‌شاءاللّه، ارادتمان به این نور مقدّس خداوند بیشتر شود.
حسین(ع) نشان داده است كه‏ ای انسان‌ها! تسلیم هرچیزی نشوید، خودتان را صرف هر میل سبك و پستی نكنید، نگویید كه چون جامعه امروز در میل منفی افتاده‌است، پس من كاری نمی‏توانم بكنم، در كربلا یك نفر قیام كرد و نشان داد كه‏ ای بشریّت می‏توان در مقابل انبوه انحراف ها قیام نمود، می‏توان در هر شرایطی انسان بود و در هر شرایطی یك انسان معنوی مقدّس و متعالی باقی ماند. آری نمی‏شود حسین‏(ع) شد ولی می‏توان حسینی بود.
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»