تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

تن‌دادن به وضع موجود

كسانی كه به اباعبدالله‌(ع) نصیحت می‏كردند كه به كوفه نروید چون كشته می‏شوید، دروغ نمی‏گفتند. آنها كه می‏گفتند حاكمان خبیث اموی به شما اجازه حیات نمی‏دهند، دروغ نگفتند. پس اینها چه چیزی را نمی‏دیدند كه امام‌حسین(ع) می‏دید؟
آنچه را ناصحان امام می‏دیدند و بر آن نام شكست و كشته شدن می‏نهادند، چیزی نبود كه حسین(ع) با آن تیزبینی خود نبیند، بلكه آنچه حسین(ع) می‏دید و می‏خواست توجّه بقیّه را به آن جلب كند، فرهنگ رهایی بود. تمام تلاش فرهنگ اموی همین است كه به ما بقبولاند، كار سخت‏تر از آن است كه نتیجه بگیرید، پس دست از پا خطا نكنید، و بدینسان فرهنگ اموی در امنیت خود پایدار می‏ماند. و تمام كربلا آن است كه حكمت حسینی سختی نمی‏شناسد و در هر شرایطی راه رهایی باز است. و آن‌هایی كه زانوی یأس را بغل كرده‏اند، كربلا و حسین(ع) را نمی‏شناسند و به امامی غیر از حسین(ع) اقتداء كرده‏اند.
آن‌هایی كه این روزها از آرمان‌های بلند دینی دست برداشته‏اند، به خود و به حسین(ع) پشت كرده‏اند. امروز نیز جهان نیهیلیسم و پوچ‌گرای غرب همین هدف را دارد كه به ذهن‏هایِ حق‌جو بفهماند دست از آرمان‌های خود بردارید و به وضع موجود تن دهید و خود را با زمانه هماهنگ كنید. یعنی این‌ها حقّانیت را برای وضع موجود تبلیغ می‏كنند، چراكه وقتی به وضع موجود تن دهند، تنها ناله‏ای از اعتراض بلند می‏كنند و دیگر هیچ. لذا عملاً توانایی ماندن را برای وضع ظالمانه اموی تأیید كرده‏اند، و یك نوع حقِ‏ماندن برای آن فرهنگ قائل شده‏اند.