تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

انواع خودكشی

انسان به آن دلیل خود را می‏كشد كه دیگر دوام ضربان قلب و گردش خون و تنفس ریه‏ها برایش معنی نمی‏دهد و آن كس هم كه تنها برای زیستن می‏ماند در واقع خود را كشته است و همانند اولی جز بی‏معنایی از زندگی چیز دیگری نمی‏شناسد و فرقشان این است كه اولی این بی‏معنایی را تحمّل نكرد و دومی این بی‏معنایی را تحمّل می‏كند و به آن سر و سامان می‏دهد. و این بی‏معنایی زندگی، كه مساوی كشتن انسان است وقتی واقع می‏شود كه آرمان‌های بزرگ از دست بروند و نهضت و حكمت حسینی همان توجّه به آرمان‌های بزرگ است تا جلو هیچ كاره شدن انسان در عرصه زندگی را ببندد و در همین راستاست كه وفاداران به نهضت حسین(ع) به دستور حزب یا دستگاه دولتی به معركه و مانوری كه رئیس فرموده نمی‏آیند تا باز هیچ كاره باشند، بلكه تماماً تحت تأثیر جاذبه‏ای روحانی به عزاداری عاشورائیان وارد می‏شوند تا خود باشند و هیچ كاره نباشند و از این طریق در صدد گریختن از بی‏معنی شدن هستند.
كسانی را می‏بینیم كه دیگر ادامة ضربان قلب و گردش خون و تنفس ریه‏ها برای آن‌ها معنایی ندارد و لذا كاری بهتر از خودكشی نمی‏شناسند و به این كار دست می‏زنند. افرادی دیگر هستند كه زندگی را همان بی‌معنایی و پوچی می‏دانند و صرفاً برای زیستن ادامه حیات می‏دهند - ولی در واقع خود را كشته‏اند- و این بی‌معنایی را تحمل می‏كنند و سعی می‏كنند به آن سر و سامان دهند. به عنوان مثال دكور خانه را عوض می‏كنیم بلكه معنی انسانیّت گمشده خود را پیدا كنیم. گاهی فقط برای این‌كه نمی‏دانید چكار باید بكنید به بی خودی خود سر و سامان می‏دهید. این بی معنایی زندگی كه مساوی كشتن انسان است وقتی واقع می‏شود كه فرهنگی در جامعه رخنه كند كه در اثر آن آرمان‏های بزرگ از دست برود و نهضت و حكمت حسینی همان توجه به آرمان‏های بزرگ است. مگر قبل از اباعبدالله(ع) اسلام نبود؟ اسلام بود، ولی قدرت و امید رسیدن به اهداف بزرگ انسانی و اسلامی در ملت معاویه زده نبود، نمی‏توانستند بگویند ما هنوز هم می‏توانیم در قله انسانیّت بر خلاف فرهنگ معاویه زندگی كنیم، امروز هم دنیا در همین راستا دقیقاً به حسین(ع) نیاز دارد.
امروز دنیا آرمان بزرگ را در انسانی بزرگ نمی‏تواند تجربه كند. چون چنین انسانی را نمی‏شناسد و ندارد. حكمت حسینی همان توجه به آرمان‏های بزرگ است تا جلوی هیچ و پوچ شدن انسان در عرصه زندگی را ببندد و در همین راستاست كه وفاداران به نهضت حسینی‏(ع) در كربلا به دستور حزب یا دستگاه دولتی به معركه مانور نیامدند. امروزه تمام كارهای دنیا از بی‏كارگی بشر است، الآن شما توجه بفرمایید كه در غرب تورهای مسافرتی تشكیل داده‏اند كه بازنشسته‏های آمریكا را برای گردش به كشورهای آسیایی و آفریقایی می‏برد. مردم غرب الان یك مشكل دارند كه نمی‏دانند چه كار باید بكنند، آن وقت بازنشسته‏هایشان در وضعیتی بدتر به سر می‏برند. چون وقتی بازنشسته نبودند، لااقل در اداره هایشان - مثل اداره‏های كشور خود ما- ادای كار كردن را در می‏آوردند و سرشان گرم بود، ولی الان در موقع بازنشستگی نمی‏دانند كه باید چه بكنند. شما به كارهای اداری نظری داشته باشید، اكثراً به دلیل بی‌كاری و سردرگمی این كارها را به‌وجود آورده‏اند. بازنشسته‏های غربی حقوق دارند و هیچ كاری هم ندارند، بعد یك تعداد شركت توریستی یهودی این‌ها را شناسایی می‏كنند و به نام برگشت به عهد كهن معنوی به اسرائیل می‏برند برای دیدن آثار باستانی و در نتیجه پول زیادی از آن‌ها دریافت می‏كنند تا پوچی‌شان را برای آن‌ها پنهان كنند.