تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 34

وَمَا لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا کَانُواْ أَوْلِیَآءَهُ إِنْ أَوْلِیَآؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ
و چرا خداوند آنها را عذاب نکند؟ با اینکه آنان (مردم را) از مسجدالحرام باز می‏دارند، در حالی که سرپرست آنجا نیستند. جز افراد پرهیزگار دیگران حقّ تولیت و سرپرستی آن را ندارند، ولی بیشترشان نمی‏دانند.
نکته ها
در آیه‏ی قبل، خداوند به خاطر وجود پیامبر صلی الله علیه وآله در میان مردم و همچنین برگشت وتوبه و استغفارشان، عذابی همچون عذاب آسمانی قوم عاد و ثمود را از آنان برداشت، امّا در این آیه سخن از عذاب آنان است، که می‏توان گفت: آنها استحقاق عذاب را دارند، هر چند خداوند به خاطر وجود پیامبر صلی الله علیه وآله عذابشان نمی‏کند. البتّه ممکن است مراد از عذاب در این آیه، بلاها و سختی‏های جنگ و اسارت باشد.
حضرت علی علیه السلام می‏فرماید: «اللّه اللّه فی بیت ربّکم لا تخلوه مابقیتم فانّه ان تُرک لم‏تناظروا» **نهج البلاغه، نامه 47*** ، از خدا پروا کنید، از خدا پروا کنید، درباره‏ی خانه‏ی خدایتان که اگر آن را رها کنید و تعطیل شود، عذاب الهی، بی‏درنگ شما را فراخواهد گرفت.

پیام ها
1- آنان که مانع ورود مؤمنان به مسجد الحرام می‏شوند، افراد بی‏تقوا هستند و باید منتظر عذاب الهی باشند. «و ما لهم ألاّ یعذّبهم...»
2- کفّار، خود را به ناحقّ متولّی مسجدالحرام می‏پنداشتند. «وماکانوا اولیائه»
3- تولیتِ خانه‏ای که به دست ابراهیم خلیل علیه السلام و بر اساس تقوا ساخته شده، نباید به دست افراد بی‏تقوا باشد. «انْ أولیائه الاّ المتّقون»
4- تعیین سرپرست برای رسیدگی به امور مسجدالحرام ضروری است. «انْ أولیائه الاّ المتّقون» (از اینکه آیه شرایط متولّی را بیان می‏کند نه اصل آن را، پس تعیین تولیت لازم است)