تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 30

وَإِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لِیُثْبِتُوکَ أَوْ یَقْتُلُوکَ أَوْ یُخْرِجُوکَ وَ یَمْکُرُونَ وَیَمْکُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَکِرِینَ
و (به یاد آور) زمانی که کافران درباره‏ی تو نقشه می‏کشیدند تا تو را زندانی کنند، یا تو را بکشند یا (از مکّه) تبعید کنند. و آنان نقشه می‏کشیدند و خدا هم (با خنثی کردن توطئه‏های آنان) تدبیر می‏کرد و خداوند، بهترین تدبیرکنندگان است.
نکته ها
«مَکر»، به معنای تدبیر، چاره‏اندیشی، طرح و نقشه است.
این آیه اشاره به «لیلة المبیت» و توطئه‏ی کفّار برای قتل رسول خدا صلی الله علیه وآله دارد که آن حضرت از طریق جبرئیل آگاه شد و علی علیه السلام به جای او در بستر خوابید و پیامبر شبانه از خانه خارج شد و به غار ثور رفت و از آنجا به مدینه هجرت نمود.
ضمناً در شب هجرت چون علی علیه السلام حاضر شد جان خود را فدای پیامبر کند، آیه «ومن النّاس مَن یَشری نفسه ابتغاء مرضات اللّه» **بقره، 207*** در مورد حضرت علی علیه السلام نازل شد. ** تفسیر نورالثقلین‏***
سه طرح و نقشه‏ای که برای مقابله‏ی کفّار با پیامبر صلی الله علیه وآله در آیه مطرح شده، محصول جلسه‏ی مشرکین در «دار النَدوه» بود و بالاخره نقشه‏ی قتل را تصویب کردند که از هر قبیله یک نفر آماده شود و دسته جمعی حمله کرده، پیامبر را بکشند تا بستگان آن حضرت نتوانند برای خونخواهی، با همه‏ی قبایل درگیر شوند.
این آیه ممکن است با توجّه به آیه 27 همین سوره باشد که فرمود: به خدا و رسول خیانت نکنید که اگر خیانت کنید، با تدبیر الهی رسوا می‏شوید.
چه بسا خداوند امور مهمی را با موجود ضعیفی انجام می‏دهد و یا توطئه‏های بسیار بزرگی را با آن خنثی می‏کند؛ بنی‏آدم با کلاغ آموزش می‏بیند، مرگ سلیمان با موریانه کشف می‏شود، بلقیس با هدهد دعوت می‏شود، فیل سواران ابرهه، با پرنده کوچکی به نام ابابیل و نمرود با پشه نابود می‏شوند، و توطئه‏ی کفّار مکّه با عنکبوتی خنثی می‏شود. اینها همه برای نشان دادن نهایت ضعف و ناتوانی بشر در برابر قدرت بی‏پایان الهی می‏باشد.

پیام ها
1- یادآوری امدادهای الهی و خطرهایی که خدا از ما دور کرده، مایه‏ی آرامش و قوّت قلب است. «و اذ یمکر بک...»
2- زندان و ترور و تبعید، ابزار دست جبّاران تاریخ برای مقابله با حقّ است. «لیثبتوک أو یقتلوک...»
3- کفر، انسان را تا حدّ پیامبرکشی می‏کشاند. «الّذین کفروا... یقتلوک»
4- در مقابل سخن حقّ، هیچ دلیل و منطقی وجود ندارد. کافران به جای حلّ مسئله و پذیرش حقّ، برای حذف موضوع حقّ و مردان حقّ اقدام می‏کنند. «الّذین کفروا لیثبتوک او یقتلوک او...»
5 - توطئه‏ی کفّار علیه مسلمانان وحمایت خداوند از مسلمانان دائمی است. «یمکرون و یمکر اللّه» (چنین نیست که همیشه دشمنان به اهداف خود برسند، خداوند با تدبیر خود، توطئه‏های آنان را خنثی می‏کند.)
6- هر که با طرفداران حقّ حیله کند، با خداوند طرف است. «یمکرون و یمکر اللّه»
7- خداوند، حامی کتاب و اولیای خویش است و با تار عنکبوت، اشرف مخلوقات را حفظ می‏کند و بزرگ‏ترین توطئه‏ها را خنثی کرده، مسیر تاریخ را عوض می‏کند. «واللّه خیر الماکرین»
8 - هر جا لازم باشد، خداوند اولیای خود را از توطئه‏ها آگاه می‏کند. نقشه‏ای را که می‏خواستند کسی نفهمد، همه‏ی دنیا فهمیدند. «واللّه خیر الماکرین»