تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 73

وَإِلَی‏ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَلِحاً قَالَ یَقَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ قَدْ جَآءَتْکُم بَیِّنَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ هَذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَکُمْ ءَایَةً فَذَرُوهَا تَأْکُلْ فِی أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَیَأْخُذَکُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
و به سوی قوم ثمود، برادرشان صالح را (فرستادیم. او نیز مثل حضرت نوح و هود در دعوت مردم به توحید) گفت: ای قوم من! (تنها) خدا را بپرستید، برای شما معبودی جز او نیست. همانا از طرف پروردگارتان معجزه و دلیلی آشکار برای شما آمده است. این شتر ماده (از جانب) خداوند برای شما آیه ونشانه است، (مزاحم آن نشوید و) بگذارید در زمین خدا بچرد، و گزندی به آن نرسانید که عذابی دردناک شمارا خواهد گرفت.
نکته ها
در قرآن، هفت مرتبه از ناقه و بیست و شش بار از قوم ثمود نام برده شده است. ماجرای قوم ثمود در سوره‏های شعرا، قمر، شمس و هود آمده است.
معجزه با کارهای خارق‏العاده و عجیب بشری تفاوت‏های زیادی دارد، از جمله:
الف: معجزه، نیاز به تمرین، تحصیل و تجربه ندارد، ولی کارهای خارق‏العاده دیگر، نیاز به تمرین، تلقین و تحصیل دارد.
ب: معجزه از اشخاص خوش سابقه و معصوم صادر می‏شود، ولی کارهای نادر و خارق‏العاده دیگر، از افراد نااهل نیز ممکن است صادر شود.
ج: هدف از معجزه، اتمام حجّت و ارشاد و هدایت مردم است، ولی هدف دیگران خودنمایی، شهرت، کسب مال و ایجاد سرگرمی است.
د: کار پیامبران در معجزه، لزوماً همراه با تحدّی و مبارزطلبی و ادّعای عجز دیگران است، امّا در کار نوابغ و مخترعان و مرتاضان این علائم و نشانه‏ها لزومی ندارد.
در حدیث می‏خوانیم: شتری که قوم ثمود تقاضا کردند، شتر قرمز پر کرک حامله و بسیار بزرگ بود. **تفسیر نورالثقلین*** البتّه نوع تقاضای مردم از انبیا، گاهی مربوط به شرایط فکری و زمینه‏ی اجتماعی و اقتصادی مردم در آن زمان بوده است، شاید اگر امروز نیز پیامبری ظهور می‏کرد، درخواست خروج هواپیما از دل کوه را از او می‏کردند.
به هر حال این شتر امتیازات منحصر به فردی داشت که ناقةاللّه نامیده شد، بدون تماس با شتری دیگر، حامله از دل کوه بیرون آمد و پس از خروج وضع حمل کرد و یک روز در میان، تمام آبِ شهر را می‏خورد و در عوض در آن روز به همه‏ی آنان شیر می‏داد، و این اعجاز الهی بود که مانند آن را نمی‏توانستند بیاورند و اتمام حجّتی بود که سوءقصد به آن، عذاب خدا را در پی داشت. ** تفسیر منهج‏الصادقین***

پیام ها
1- رسالت حضرت صالح، محدود به قوم ثمود بوده است. «الی ثمود اخاهم صالحاً»
2- انبیا با مردم همچون برادرند. «أخاهم»
3- در تبلیغ و تربیت، از عواطف نیز استفاده کنیم. «یا قوم»
4- ایمان به خدا، سابقه‏ای به درازای تاریخ دارد. «اعبدوا اللّه» امر به عبادت خداوند، نشان ایمان و شناخت مردم است.
5 - یکتاپرستی، محور دعوت پیامبران است. «اعبدوا اللّه»
6- جهت‏گیری در عمل، بر اساس عقیده و تفکّر است، «اعبدوا اللّه» زیرا «مالکم من اله غیره»
7- اهداف تمام پیامبران الهی یکسان است. جمله‏ی «اعبدوا اللّه مالکم من اله غیره» را تمام انبیا بیان کرده‏اند.
8 - ارائه دلیل و معجزه از طرف انبیا، در مسیر تربیت مردم و از شئون ربوبیّت خداوند است. «بیّنة من ربّکم» البتّه معجزات گاهی طبق درخواست مردم بوده است، مثل شق القمر و ناقه‏ی صالح.
9- عنایت و لطف ویژه‏ی الهی به هرچه تعلّق گیرد، قداست می‏یابد. «ناقة اللّه»
10- کیفر بی‏احترامی به مقدّسات و از بین بردن آنها، عذاب الهی است. «لاتمسّوها بسوء فیأخذکم عذاب الیم»