تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 156

وَ اکْتُبْ لَنَا فِی هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الْأَخِرَةِ إِنَّا هُدْنَآ إِلَیْکَ قَالَ عَذَابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشَآءُ وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَالَّذِینَ هُم بَِایَتِنَا یُؤْمِنُونَ‏
(خداوندا!) برای ما در این دنیا و در آخرت، خیر و نیکی مقرّر کن که ما به سوی تو رهنمون و بازگشت کرده‏ایم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر کس که بخواهم (و مستحقّ باشد) می‏رسانم، و(لی) رحمتم همه چیز را فرا گرفته است، پس به‏زودی آن (رحمتم) را برای کسانی که تقوی دارند و زکات می‏دهند و آنان که به آیات ما ایمان می‏آورند، مقرّر می‏دارم.
نکته ها
این آیه، بیان دعای دیگر حضرت موسی علیه السلام در پی خواسته‏ی قبلی است.
«هُدنا» اشاره دارد به توجّه آنان به سوی خدا وتوبه کردن از راه منحرفان و راه کسانی که تقاضای نابجای دیدار خدا را داشتند.
به نقل ابن عبّاس، هنگامی که آیه‏ی «و رحمتی وَسِعَت کلّ شی‏ء» نازل شد، شیطان نیز در رحمت الهی طمع کرد و گفت: عبارت «کلّ شی‏ء»، شامل من هم می‏شود. خداوند برای رفع این توهّم فرمود: «سأکتبها للّذین یتّقون...»
آری، سفره‏ی رحمت الهی گسترده است و به همه کس می‏رسد، امّا شمول رحمت برای غیر مؤمنان، به تفضّل الهی و به برکت مؤمنان و به طفیل آنان است. **تفسیر اثنی عشری***
در روایت آمده است که شخصی در نماز می‏گفت: «اللهمّ ارحمنی و محمّداً و لاترحم معنا احداً»، خدایا! تنها من و محمّد صلی الله علیه وآله را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هیچ کس دیگری را. پیامبر صلی الله علیه وآله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهای الهی و موضع وسیع و نامحدود را محدود ساختی! **تفاسیر مجمع البیان و نمونه‏***

پیام ها
1- بهترین گام‏ها و کارها، با ثبات‏ترین آنهاست. «واکتب لنا»
2- انبیا در فکر تأمین سعادت دنیا و آخرت مردمند. «واکتب لنا فی هذه الدنیا حسنة و فی الآخرة»
3- از بهترین دعاها، جامع‏ترین آنهاست. «فی هذه الدّنیا حسنة و فی الآخرة»
4- بازگشت خالصانه به سوی خدا، راه دریافت الطاف الهی است. «هُدنا»
5 - رحمت الهی نامحدود است، اگر کسی به آن نرسید، تقصیر از خود اوست. «رحمتی وسعت کلّ شی‏ء» نقصی در فاعلیّت رحمت الهی نیست، بلکه نقص در قابلیّت و استقبال ماست.
6- رحمت خداوند فراگیر است، ولی عذاب الهی چنین نیست. «رحمتی وسعت... عذابی اُصیب به مَن اشاء»
7- اصل، رحمت الهی است و عذاب او عارضی است. (برای رحمت، فعل ماضی «وَسعت»، ولی برای عذاب فعل مضارع «اُصیب» آمده است)
8 - دعای انبیا نیز در چهارچوب حکمت و قانون الهی مستجاب می‏شود. «اکتب لنا... سأکتبها للّذین...»
9- با وجود تقوا و عمل به تکالیف، شمول رحمت الهی حتمی است، «سأکتبها للّذین...» ولی با وجود گناه و معصیت، عذاب حتمی نیست، زیرا با توبه و استغفار، امکان مغفرت وجود دارد. «عذابی اصیب به من اشاء»
10- رحمت الهی بی‏نهایت است، امّا شرط بهره‏وری از آن، تقوا، پرداخت زکات و ایمان است. «یتّقون... الزّکاة... یؤمنون» بنابراین کسی که زکات نمی‏دهد و یا بی‏تقوا می‏باشد، از رحمت الهی محروم و در معرض عذاب الهی است.
11- زکات، در شریعت یهود نیز بوده است. «یؤتون الزکاة»
12- آنچه سبب دریافت الطاف الهی است، ایمان به تمام آیات است، نه بعض آنها. «بآیاتنا یؤمنون»