تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 129

قَالُواْ أُوذِینَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِیَنَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَی‏ رَبُّکُمْ أَن یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَ یَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ فَیَنظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ‏
(قوم موسی) گفتند: هم پیش از آنکه نزد ما بیایی آزار می‏شدیم و هم پس از آنکه آمدی! (پس چه باید کرد؟) موسی گفت: امید است پروردگارتان دشمن شما را نابود کند و شما را در این زمین، جانشین آنان سازد تا ببیند شما چگونه عمل می‏کنید.
نکته ها
بنی‏اسرائیل توقّع داشتند پس از قیام موسی علیه السلام کارها یک شبه درست شود و کشور مصر، با همه‏ی امکانات در اختیار آنان قرار گیرد و فرعونیان نابود شوند. از این رو مدّعی بودند که قیام حضرت موسی برایشان رفاه نیاورده است، امّا در پاسخ آنان می‏فرماید: پیروزی، نیاز به شرایطی همچون صبر، تلاش وتوکّل دارد که با فراهم شدن آنها، یاری الهی فرامی‏رسد.

پیام ها
1- رفاه و امنیّت، اوّلین خواسته‏های مردم از حکومت‏هاست. «قالوا اُوذینا...»
2- مردم ضعیف الایمان، در هر شرایطی از انبیاتوقّع رفاه دارند و در غیر این صورت از آنان نیز انتقاد می‏کنند. «قالوا اُوذینا من قبل...»
3- گاهی رهبران آسمانی، مورد انتقاد پیروان کم‏ظرفیّت و کم‏تحمّل خود نیز قرار می‏گرفتند. «قالوا اُوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا»
4- اغلب مردم، سعادت و خوشی را در راحتی و آسایش می‏پندارند و نبود آن را ناکامی می‏دانند، غافل از آنکه ادیان آسمانی برای تنظیم و جهت صحیح دادن به زندگی آمده‏اند، نه برطرف کردن تمام مشکلات دنیوی مردم. «من قبل أن تأتینا و من بعد ما...»
5 - مشکلات طبیعی و اجتماعی را باید از راه طبیعی و با تدبیر حل کرد، نه با اعجاز. (با توجه به آیه قبل «اصبروا»، و جمله: «بعد ما جئتنا»
6- رهبر باید انتقادها را بشنود و پیام امیدبخش بدهد. «عسی ربّکم»
7- ایمان به نظارت خداوند، مایه‏ی دقّت و پرهیزکاری است. «یستخلفکم فی الارض فینظر»
8 - حکومت بر مردم، وسیله‏ی آزمایش است، نه لذّت‏جویی. «فینظر کیف»
9- مردم در قبال حکومت مسئولند و با آن آزمایش می‏شوند. «کیف تعملون» و نفرمود: «کیف أعمل»