تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 28

وَ إِذَا فَعَلُواْ فَحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَیْهَآ ءَابَآءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ أَتَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
و هرگاه کار زشتی کنند، (در توجیه آن) گویند: ما پدران خود را بر این کار یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به کارهای زشت فرمان نمی‏دهد. آیا چیزی را که نمی‏دانید به خدا نسبت می‏دهید؟
نکته ها
در تفاسیر می‏خوانیم که این آیه مربوط به برهنگی، مشرکان در حال طواف است که در جاهلیّت مرسوم بوده است. آنان این کار را به تقلید از نیاکان خود انجام می‏دادند، امّا مدّعی می‏شدند که خداوند دستور داده اینچنین طواف کنند!
زشتکاران از نیاکان خود تقلید می‏کنند و شرک خود را به خدا نسبت می‏دهند و می‏گویند: «لو شاء اللّه ما أشرکنا» **انعام، 148*** ، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شی‏ء» **نحل، 35*** این خواست خداوند بوده که ما مشرک شده‏ایم و می‏پنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس یا راضی به فحشا و زشتی‏های آنان است و یا به آن فرمان داده است.
در این آیه، آنها ابتدا نیاکان خود را مطرح کردند، «وجدنا علیها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شاید به این دلیل که کار نیاکان، نزد آنان مهم‏تر از فرمان خداست.

پیام ها
1- توجیه گناه، بزرگ‏تر از خود گناه و نشانه‏ی سلطه و نفوذ شیطان است. «اولیاء للّذین... قالوا وجدنا علیها آبائنا» چه توجیه اجتماعی (نیاکان) و چه توجیه مذهبی (امر خدا به زشتی‏ها).
2- پایبندی به روش زشت و غلط نیاکان و بدعت در دین، نشانه ولایت شیطان و عدم ایمان است. «انّا جعلنا الشیاطین اولیاء للّذین... اذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا علیها آبائنا...»
3- فساد و زشتی برخی اعمال، روشن و فطری است. «فاحشة» («فاحشه» به گناهی گفته می‏شود که قباحت و زشتی آن روشن باشد)
4- گاهی انحرافات انسان، به نسل‏های بعدی منتقل می‏شود و منحرفان، بار گناه نسل‏های آینده را نیز به دوش می‏کشند. «وَجَدنا علیها آبائنا»
5 - روش گذشتگان، همیشه ارزشمند نیست و تقلید نابجا از پیشینیان ممنوع است. «قالوا وجدنا علیها آبائنا»
6- خداوند در هیچ زمانی به زشتی فرمان نمی‏دهد. «واللّه اَمرَنا... انّ اللّه لا یأمر» (پاسخ فعل ماضی را با فعل مضارع می‏دهد تا نشانه‏ی استمرار باشد)