تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 9

إذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلَئِکَةِ مُرْدِفِینَ‏
(به یاد آورید) زمانی که (در جنگ بدر) از پروردگارتان فریادرسی می‏طلبیدید، پس او دعا و خواسته‏ی شما را اجابت کرد (و فرمود:) من یاری‏دهنده شما با فرستادن هزارفرشته‏ی پیاپی هستم.
نکته ها
«مُردف» از «اِرداف»، به معنای ردیف و پشت سر هم قرار گرفتن است، یعنی نزول فرشتگان امدادگر پیاپی ادامه‏دار است. در آیه 124 سوره‏ی آل‏عمران، از سه هزار فرشته‏ی یاری کننده یاد شده «ثلاثةآلاف» و در آیه‏ی پس از آن، سخن از پنج هزار فرشته‏ی نشاندار است. این اختلاف رقم‏ها شاید به میزان مقاومت آنان بوده است. یعنی هر چه مقاومت مسلمانان بیشتر می‏شد، امداد غیبی خداوند نیز بیشتر می‏شد. بنابراین «مردفین» یعنی این هزار فرشته، فرشتگان دیگری را در پی دارند.
با توجّه به آیه‏ی بعد، فرشتگان تنها برای دلگرمی و تقویت روحیّه‏ی مؤمنان نازل شدند و وارد جنگ و نبرد با دشمن نشدند و گرنه دیگر فضیلتی برای مجاهدان بدر نمی‏بود، علاوه بر آنکه نحوه‏ی کشته‏شدن هریک از کفّار و اسامی قاتلان آنان نیز در تاریخ آمده است. **تفسیر نمونه***
در جنگ بدر، تعداد مسلمانان یک سوّم کفّار و ساز و برگ نظامی آنان هم بسیار اندک بود، و به فرموده حضرت علی علیه السلام، تنها سواره‏ی آنان مقداد بود، **تفسیر فرقان*** همچنین آنان آمادگی روحی هم برای جنگ نداشتند. هنگامی که جمعیّت کفّار و تجهیزات آنان را دیدند، وحشت‏زده و مضطرب شدند و به خدا پناه آوردند، پیامبراکرم صلی الله علیه وآله نیز دست به دعا برداشت و فرمود: «الّلهم انجز لی ما وعدتنی، الّلهم ان تهلک هذه العصابة لا تُعبَد فی الارض» **تفسیر کنزالدقائق*** خدایا! آنچه را وعده داده‏ای محقّق‏ساز، خدایا! اگر این گروه مسلمانان کشته شوند، پرستش تو از زمین برچیده می‏شود. خداوند نیز با سرازیر نمودن امدادهای غیبی خود، دعای آنان را مستجاب کرد و آنان با دلگرمی به مبارزه پرداختند تا سرانجام پیروز شدند.
به دستور پیامبر صلی الله علیه وآله، تمام کشته‏شدگان کفّار را درون چاهی ریختند و آنگاه حضرت بر سر چاه آمده و تک تک آنان را به اسم صدا زده و فرمودند:آیا شما وعده‏ی پروردگارتان را حقّ یافتید؟! شما بد مردمانی بودید، زیرا پیامبرتان را تکذیب کردید و مرا از خانه و کاشانه‏ام بیرون نمودید و با من به جنگ پرداختید، امّا دیگران مرا تصدیق کرده و در میان خود جای دادند و به یاری‏ام پرداختند! اصحاب گفتند: مگر آنان می‏شنوند؟ حضرت فرمود: شما شنواتر از آنان نیستید، ولی آنان نمی‏توانند جواب بدهند. آنگاه روبه جسد ابوجهل کرد و فرمود: این از فرعون گستاخ‏تر بود، زیرا فرعون هنگامی که عذاب آمد و هلاکت را قطعی دید، موحّد شد، امّا او تا آخرین لحظات دست از بت‏ها برنداشت. **تفاسیر المیزان، نمونه و فرقان***
‏پیام ها
1- نعمت‏ها و امدادهای الهی در روزهای سخت را فراموش نکنیم، چرا که یاد نعمت‏های الهی، روحیّه‏ی شکر و شجاعت را در انسان بالا می‏برد. «اذ»
2- خداوند، بدون دعا هم می‏تواند عطا کند، ولی دعا، یک راه تربیت الهی است. «اذ تستغیثون ربّکم»
3- دعا در کنار حضور در جبهه مؤثّر است و دعای رزمندگان مستجاب می‏شود. «تستغیثون... فاستجاب»
4- دعا، کلید استجابت است. «تستغیثون... فاستجاب»
5 - فرشتگان، در زندگی انسان‏ها تأثیرگذار و مؤثّرند. «ممدّکم بألف من الملائکة»
6- امدادهای غیبی وقتی تحقّق پیدا می‏کند که آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به کار گرفته باشیم. «ممدّکم»
7- در حرکت‏های رزمی و نظامی و صحنه‏های نبرد، نظم و انضباط لازم، و از عوامل زمینه‏ساز پیروزی است. «انّی ممدّکم بألف من الملائکة مردفین»