تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 33

وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِیهِمْ وَ مَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ‏
و(لی) تا تو در میان مردمی، خداوند بر آن نیست که آنان را عذاب کند، و تا آنان استغفار می‏کنند، خداوند عذاب کننده‏ی آنان نیست.
نکته ها
با توجّه به اینکه در آیه‏ی بعد، کفّار مکّه به عذاب تهدید شده‏اند، معلوم می‏شود که منظور از نفی عذاب در این آیه، برداشته شدن عذاب عمومی از مسلمانان به برکت وجود شخص پیامبر صلی الله علیه وآله است، مثل عذاب‏های اقوام پیشین، وگرنه اشخاصی در موارد خاصّی گرفتار عذاب الهی شده‏اند. مانند عذاب نعمان‏بن حارث در آیه‏ی قبل.
در احادیث آمده است که خداوند به خاطر وجود برخی افراد پاک و علمای ربّانی، سختی و عذاب را از دیگران برمی‏دارد. چنانکه در ماجرای قلع و قمع قوم لوط، حضرت ابراهیم به فرشتگان مأمور عذاب گفت: «انّ فیها لوطاً» یعنی آیا با وجود یک مرد خدایی در منطقه، آنجا را نابود می‏سازید؟! فرشتگان گفتند: ما می‏دانیم که لوط در آنجاست و به او دستور خارج شدن از آنجا را داده‏ایم. **عنکبوت، 31 تا 32*** یا حضرت علی علیه السلام پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: یکی از دو امان از میان ما رفت، أمن دیگر را که استغفار است حفظ کنید. **نهج البلاغه، حکمت 88*** و یا در روایت می‏خوانیم امام رضا علیه السلام به زکریا ابن آدم فرمود: در شهر قم بمان که خداوند همان گونه که به واسطه‏ی امام کاظم علیه السلام بلا و عذاب را از اهل بغداد برداشت، به واسطه‏ی وجود تو نیز بلا را از آن شهر دور می‏کند. **بحار، ج‏57، ص‏217***
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: مرگ و زندگی من برای شما خیر است؛ در زمان حیاتم خداوند عذاب را از شما بر می‏دارد و پس از مرگم نیز با عرضه‏ی اعمالتان به من، با استغفار و طلب بخشش من، مشمول خیر می‏شوید. «امّا فی مماتی فتعرض علیّ اعمالکم فاستغفر لکم» **تفسیر نورالثقلین***
نافرمانی و انجام بعضی گناهان، از اسباب نزول بلا و عذاب الهی است، و راه جبران آن توبه و استغفار است. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون» چنانکه در دعای کمیل می‏خوانیم: «اللّهم اغفر لی الذنوب الّتی تنزل البلاء» وهمان گونه که خداوند در آیه‏ای دیگر می‏فرماید: «و ما کان ربّک لیهلک القری بظلم و أهلها مصلحون» **هود، 117*** تا وقتی که مردم اهل صلاح و اصلاح باشند، خداوند آنان را هلاک نمی‏کند.
پیام ها
1- وجود پیامبر صلی الله علیه وآله و مردان خدا، مایه‏ی امان برای اهل زمین است. «و ما کان اللّه لیعذّبهم و أنت فیهم»
2- استغفار، مانع بلاست. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون» (برگشت از کفر و الحاد نیز نوعی استغفار است.)
3- توبه و استغفار، اهمیّت ویژه‏ای نزد خدا دارد، چنانکه سرنوشت امّتی را نیز تغییر می‏دهد. «و ما کان اللّه معذّبهم و هم یستغفرون»