تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 43

إِذْ یُرِیکَهُمُ اللَّهُ فِی مَنَامِکَ قَلِیلاً وَلَوْ أَرَیکَهُمْ کَثِیراً لَّفَشِلْتُمْ وَ لَتَنزَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَلَکِنَّ اللَّهَ سَلَّمَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
(ای پیامبر! به یادآور) زمانی که خداوند، عدد آنان (دشمنان) را در خوابت، به تو اندک نشان داد و اگر (خداوند) آنان را (در دید تو) زیاد نشان می‏داد، حتماً سست شده و قطعاً در کار جنگ نزاع کرده بودید، ولی او (شما را از این سستی و نزاع) سالم نگاه داشت، همانا خداوند به آنچه در سینه‏هاست آگاه است.
نکته ها
این آیه در پی بیان الطاف و امدادهای الهی نسبت به مسلمانان، از کم جلوه دادن کفّار در چشم آنان سخن می‏گوید که در چند مرحله انجام گرفت: یکی آنکه پیامبر صلی الله علیه وآله آنان را در خواب، اندک دید و نقل خواب برای مسلمانان، روحیّه‏ی آنان را بالا برد. دیگر آنکه مسلمانان را در دید کفّار کم جلوه داد، تا آنان لشکر تازه نفس برای امداد، از مکّه درخواست نکنند (که در آیه‏ی بعد مطرح می‏شود).
همچنین «عاتکه»، عمّه‏ی پیامبر سه روز قبل از جنگ بدر، در مکّه خواب دید که کسی فریاد می‏زند: ای مردم مکّه! به‏سوی قتلگاه خود بشتابید! سپس منادی بالای کوه ابوقبیس، قطعه سنگی را تکان می‏دهد، سنگ متلاشی شده، هر قستمی به یکی از خانه‏ها می‏افتد و از مکّه، خون جاری می‏شود. این خواب دهان به دهان نقل می‏شود و کفّار را به وحشت می‏افکند. اینها طرح خدا برای پیروزی مسلمین در جنگ بدر است. **تفسیر نمونه‏***
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: خواب بر سه قسم است: یا بشارتی از سوی خداوند است، یا غم و اندوهی از طرف شیطان است ویا مشکلات روزمرّه‏ی انسان می‏باشد که در خواب آن را می‏بیند. **بحار، ج‏14، ص‏441*** خواب انبیا و اولیای الهی از قبیل قسم اوّل است، لذا حجّیت دارد. در حدیثی دیگر آن حضرت فرمودند: رؤیای افراد صالح، بشارتی از جانب خداوند است و جزیی از اجزای نبوّت است. **بحار، ج‏61، ص‏177***
البتّه خواب اولیای الهی، گاهی نیازمند تعبیر است، مانند خواب حضرت یوسف علیه السلام در مورد سجده کردن خورشید و ماه و ستارگان بر او، و گاهی بیان حکم و واقعه است و نیازی به تعبیر ندارد، مانند خواب حضرت ابراهیم علیه السلام در مورد ذبح فرزندش اسماعیل و یا رؤیای پیامبر در این آیه.
گرچه خواب انبیا، پرتوی از وحی است ودر قرآن، بارها از رؤیاهای صادقه‏ی حضرت ابراهیم علیه السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله سخن به میان آمده است، امّا اینکه پیامبر صلی الله علیه وآله، جمعیّت زیاد را در خواب اندک می‏بیند، نشان‏دهنده‏ی دیدن باطن کفّار است که چیزی به جز ضعف و ناتوانی نیست. چنانکه در جای دیگر می‏فرماید: «تحسبهم جمیعاً و قلوبهم شتّی» ** حشر، 14*** گمان می‏کنی که آنها با هم متّحدند، امّا دل آنها از یکدیگر فاصله دارد و متفرّقند.

پیام ها
1- خواب، یکی از راه‏های ارتباط، استمداد و روحیه گرفتن و امداد الهی است. «اذ یریکهم اللّه فی منامک»
2- دنیای شگفت‏انگیز خواب و رؤیا، زبان و رمز خاصّی دارد. در فرهنگ تعبیر و تأویل خواب، ضعف و شکست دشمن، به صورت کمی نفرات جلوه می‏کند، هر چند تعدادشان زیاد باشد. «فی منامک قلیلاً»
3- پخش اطلاعات و آمار و بیان نقاط قوّت دشمن و آنچه سبب اختلاف و ضعف روحیّه‏ی مسلمانانی شود، به خصوص هنگام جنگ ودر جبهه، ممنوع است. «و لو أراکهم کثیراً لفشلتم...» (روحیّه‏ی رزمندگان، در پیروزی و شکست تأثیر به سزایی دارد.)
4- خداوند، در بحرانی‏ترین شرایط، مؤمنان را حفظ می‏کند. «ولکنّ اللّه سلّم»
گر نگهدار من آنست که من می‏دانم‏ شیشه را در بغل سنگ نگه می‏دارد