تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 96

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی‏ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ‏
و اگر مردم شهرها و آبادی‏ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان وزمین را برآنان می‏گشودیم، ولی آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.
نکته ها
«برکات» جمع «برکت»، به موهبت‏های ثابت و پایدار گفته می‏شود، در مقابل چیزهای گذرا. در معنای «برکت»، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد. برکات، شامل برکت‏های مادّی و معنوی می‏شود، مثل برکت در عمر، دارایی، علم، کتاب و امثال آن.
سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهای کافر، وضع بهتری دارند و کشورهای اسلامی با مشکلات فراوانی روبرو هستند؟
پاسخ: اوّلاً آن کشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولی از نظر روحی و روانی آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشکلات فراوانی دارند.
ثانیاً: اغلب کشورهای اسلامی، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهای دین اسلام در آنجا حاکم نمی‏باشد.
به علاوه گاهی رفاه مادّی، نوعی قهر الهی است. چنانکه قرآن می‏فرماید: «فلمّا نسوا ما ذکّروا به فتحنا علیهم أبواب کلّ شی‏ء» ** انعام، 44*** چون تذکّرات الهی را فراموش کردند، درهای همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
در قرآن، دو نوع گشایش برای دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش برای خوبان که همراه برکات است، «فَتَحنا علیهم برکات». ب: رفاه و گشایش برای کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب کلّ شی‏ء»، زیرا چه بسا نعمت‏ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفّار را وسیله‏ی مهلت و پرشدن پیمانه‏ی آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهری نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت‏ها برای مؤمنین باشد، مایه‏ی برکت است، و اگر برای کفّار باشد، ناپایدار و وسیله‏ی قهر الهی است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهی بنده‏ای از خداوند حاجت و تقاضایی دارد و خداوند دعایش را مستجاب می‏کند و مقرّر می‏شود تا مدّتی دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهی را انجام می‏دهد که موجب برآورده نشدن حاجتش می‏شود. **تفسیر اثنی عشری***
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی (عجّل‏اللّه‏تعالی‏فرجه) است که به گفته‏ی روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر می‏شود. **تفسیر نورالثقلین‏***

پیام ها
1- ایمان آوردن و متّقی شدن جامعه، کار بسیار سختی است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه‏ی کار بسیار سخت و نشدنی است)
2- برای دریافت الطاف و برکات اجتماعی خداوند، ایمان و تقوای فردی کافی نیست، باید اکثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. **تفسیر فرقان*** «أهل القری آمنوا واتّقوا»
3- ایمان به تنهایی کافی نیست، بلکه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
4- سرمایه‏گذاری روی فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادی هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات»
5 - وعده‏های الهی را جدّی بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول برکات حتمی است. (حرف لام در «لفتحنا»)
6- بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابی از عملکرد ماست.
7- ادیان آسمانی، خواستار بهبود وضع اقتصادی مردمند. «لفتحنا علیهم»
8 - انسان به‏طور غریزی به‏دریافت برکات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعی برای اهداف خود استفاده می‏کردند. «لفتحنا علیهم برکات»
9- آنچه از برکات دریافت می‏کنیم، گوشه‏ای از برکات الهی است. «برکات» (کلمه‏ی «برکات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکت‏ها نمی‏شود)
10- زمین و آسمان، سرچشمه‏ی برکات‏اند. «برکات من السماء و الارض»
11- نقش آسمان در برکت‏رسانی، بر نقش زمین مقدّم است. «برکات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
12- ایمان و تقوا سبب نزول برکات می‏شود، ولی هر نعمت و رفاهی معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... برکات»
13- عامل محرومیّت‏ها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بما کانوا یکسبون»
14- لجاجت و پافشاری بر گناه، سبب قهر و عذاب الهی است. «فاخذناهم بما کانوا یکسبون»