تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 47

وَلَا تَکُونُواْ کَالَّذِینَ خَرَجُواْ مِن دِیَرِهِمْ بَطَراً وَرِئَآءَ النَّاسِ وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَاللَّهُ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ
و مثل کسانی نباشید که از روی سرمستی و خودنمایی و غرور و ریا در برابر مردم، از خانه‏های خود (به سوی جبهه) خارج شدند و مردم را از راه خدا بازمی‏داشتند وحال آنکه خداوند، به آنچه انجام می‏دهند احاطه دارد.
نکته ها
چون کاروان تجارتی ابوسفیان از دست مسلمانان سالم به مکّه رسید، ابوسفیان به ابوجهل پیغام داد که ما به سلامت به مکّه رسیدیم، شما که برای یاری ما رفته‏اید، برگردید. ابوجهل مغرورانه گفت: تا مسلمانان را سرکوب نکنیم و به افتخار پیروزی شراب ننوشیم و قدرت خود را نشان ندهیم، برنمی‏گردیم. امّا سرانجام با تمام غرور و لجاجتی که داشتند، شکست خوردند و ابوجهل شراب مرگ را نوشید.
در این آیه ودو آیه‏ی قبل، عوامل موفقیّت در جبهه چنین بیان شده است: ثبات قدم، یاد خدا، اطاعت از رهبری، پرهیز از اختلاف، صبر، پرهیز از غرور، ریا و دنیاطلبی.

پیام ها
1- غرور و ریا، از آفات قدرت در جبهه‏ی جنگ است. «خرجوا من دیارهم بطراً ورئاء الناس»
2- تفاوت اصولی جنگ‏های اسلامی و غیر اسلامی در هدف است. هدف مسلمانان از جنگ، رفع فتنه است (آیه‏ی 39 این سوره)، امّا هدف دیگران، سلطه‏جویی و قدرت‏نمایی است. «بطراً و رئاء النّاس»
3- هنگام عزیمت به جبهه، نیّت خود را خالص سازید و به فکر خودنمایی نباشید. «رئاء النّاس» (گرچه سیاق آیات، به جنگ بدر مربوط می‏شود، امّا شامل منافقان که ریاکارانه و برای خودنمایی و یاشایعه‏پراکنی و تضعیف روحیه به جبهه می‏روند نیز می‏شود.)
4- جبهه‏ی باطل برای بستن راه حقّ و جلوگیری از حرکت معنوی و الهی جامعه، تلاش می‏کند. «و یصدّون عن سبیل اللّه»
5 - دشمنان بدانند با همه تلاشی که در برابر خدا می‏کنند، امّا هرگز از تحت قدرت الهی خارج نمی‏شوند. «واللّه بما یعملون محیط»