تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 32

وَإِذْ قَالُواْ اللَّهُمَّ إِن کَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِندِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنَا حِجَارَةً مِّنَ السَّمَآءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِیمٍ‏
و (به یاد آور) زمانی که مخالفان (دست به دعا برداشته) گفتند: خدایا! اگر این (اسلام و قرآن) همان حقِ‏ّ از جانب تو است، پس بر ما از آسمان سنگ‏هایی بباران یا عذابی دردناک برای ما بیاور.
نکته ها
اینگونه نفرین‏ها، یا از شدّت تعصّب و لجاجت است، یا برای عوام‏فریبی است. بر خود نفرین می‏کنند تا مردم ساده‏دل احساس کنند که آنان حقّ هستند و اسلام، باطل است.
پس از تعیین حضرت علی علیه السلام به امامت از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله که به فرمان خداوند در غدیر خم انجام شد و حضرت فرمودند: «مَن کنت مولاه فهذا علیّ مولاه»، نعمان‏بن حارث که از منافقان بود، نزد پیامبر آمده و گفت: ما را به توحید، نبوّت، جهاد، حج، روزه، نماز و زکات، دستور دادی پذیرفتیم، حالا هم این جوان را امام ما قرار داده‏ای؟! پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: به فرمان خدا بود.
او از شدّت ناراحتی به خود نفرین کرد و در نفرین، از همین آیه اقتباس کرد. **الغدیر، ج 1، ص 239 تا 266، به نقل از 30 نفر از علمای اهل سنّت‏*** امّا هنوز چند قدمی برنداشته بود که سنگی از آسمان بر سر او فرود آمد و او را به هلاکت رساند و آیات اوّل سوره معارج نازل گردید. **تفسیر مجمع البیان‏*** «سئل سائل بعذاب واقع»

پیام ها
1- گاهی تقدّس‏نمایی و سوگند یادکردن، از حربه‏های دشمن برای فریب مؤمنان است. «الّلهم...»
2- عناد و لجاجت، انسان را تا مرز رضایت به نابودی خویش پیش می‏برد. «فامطر علینا حجارة...»
3- برخی از مخالفان پیامبر، به خدا و تأثیر او در هستی و اثر داشتن دعا معتقد بودند. «الّلهم ان کان... امطر علینا... او ائتنا...»