تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 42

إِذْ أَنتُم بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیَا وَهُم بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوَی‏ وَالرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنکُمْ وَلَوْ تَوَاعَدتُّمْ لَاخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعَدِ وَلَکِن لِّیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کَانَ مَفْعُولاً لِّیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَی‏ مَنْ حَیَّ عَن بَیِّنَةٍ وَإِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ‏
(به یاد آورید) زمانی که شما در جانب پایین بودید و دشمنان در جانب بالا (بر شما برتری داشتند) و کاروان (تجاری ابوسفیان) از شما پایین‏تر بود و اگر قرار قبلی (برای جنگ هم) می‏گذاشتید، به توافق نمی‏رسیدید. (زیرا هم بالادست شما دشمن بود، هم پایین شما و شما بین دو صف مخالف بودید و هرگز تن به چنین جنگی نمی‏دادید.) ولی (خداوند شما را در برابر عمل انجام شده قرار داد) تا کاری را که خدا می‏خواست، تحقّق بخشد، تا هرکس (به گمراهی) هلاک می‏شود، از روی حجّت و آگاهی هلاک شود و هر کس (به هدایت) حیات یافت، از روی دلیل، حیات یابد و همانا خداوند شنوا و داناست.
نکته ها
کلمه‏ی «عُدوَة» از «عَدو»، به معنای تجاوز کردن است، به حاشیه و اطراف اشیا که از حدّ وسط گذشته نیز گفته می‏شود. در این آیه، مراد از «عُدوة»، جانب واطراف است. کلمه‏ی «دنیا» از «دُنُوّ»، به معنای پایین و نزدیک‏تر، و «قُصوی» و «اَقصی‏»، به معنای دورتر است.
در جنگ بدر، کفّار نه تنها از نظر سلاح و تعداد نفرات و آمادگی روحی و جسمی برتری داشتند، بلکه از نظر منطقه‏ی استقرار نیرو نیز برتر بودند و می‏توانستند از کنار دریای احمر، راهی برای فرار پیدا کنند، ولی خداوند مسلمانان را که تنها به قصد مصادره‏ی اموال کفّار آمده بودند، با آنان روبرو ساخت و چاره‏ای جز درگیری نبود و تنها لطف خدا مسلمانان را به پیروزی رساند.
سیمای جنگ بدر
ترسیمی از جنگ بدر، در آیات ابتدای سوره تا کنون، امدادهای الهی را بهتر نشان می‏دهد:
1- در جنگ بدر شما به فکر مصادره‏ی اموال بودید و آمادگی جنگی نداشتید. «تُوَدّون أن غیر ذات الشوکة تکون لکم» «آیه 7»
2- جنگ که پیش آمد، بعضی ناراحت بودید. «فریقاً من المؤمنین لکارهون» «آیه 5»
3- برخی از مرگ می‏ترسیدید. «کانّما یساقون الی الموت» «آیه 6»
4- پریشان بودید و استغاثه می‏کردید. «تستغیثون ربّکم» «آیه 9»
5 - برای تطهیر از ناپاکی‏ها و سفت‏شدن زمین ریگ‏زار، باران فرستادیم. «آیه 11»
6- اطاعت کامل از فرماندهی نداشتید. «قالوا سمعنا و هم لایسمعون» «آیه 21»
7- برخی از شما قبلاً خیانت کرده بودند. (مانند ابولبابه) «آیه 27»
8 - رهبرتان در معرض تهدیدها و توطئه‏ها بود. «یمکر بک» «آیه 30»
9- اگر کار به اختیار شما می‏بود، با این همه مشکلات، به توافق نمی‏رسیدید. «لاختلفتم»
و نمونه‏های دیگر که همه نشان می‏دهد پیش‏آمد جنگ بدر، یک طرح الهی برای نمایش قدرت مسلمانان و ضربه‏زدن به روحیّه‏ی کفّار و مشرکان بوده است.
به همین دلیل در آیه‏ی قبل، روز جنگ بدر، «روز فرقان» نامیده شد، زیرا آنقدر امدادهای غیبی نازل شد که حقّ و حقیقت برای همه روشن شد و با این وصف، هرکس بی‏توجّهی کرد، از روی عناد و لجاجت بود. «لیهلک مَن هلک عن بیّنة»

پیام ها
1- یادآوری حوادث گذشته و امدادهای الهی و تحلیل و بررسی آنها لازم است. «اذ انتم...»
2- آنجا که خداوند بخواهد، همه‏ی عوامل ضعف را بر طرف می‏کند. «لیقضی اللّه امراً کان مفعولا»
3- پیروزی مسلمانان در جنگ بدر، حجّتی روشن بر علیه شرک و دلیلی واضح بر حقّانیّت توحید و اسلام است. «لیقضی اللّه... لیهلک من هلک عن بیّنة ویحیی...»
4- هدایت و ایمان آگاهانه ارزشمند است، همان گونه که هلاکت و گمراهی آگاهانه بسیار زشت است. «لیهلک... عن بیّنة ویحیی... عن بیّنة»
5 - اسلام بر برهان و دلیل‏های روشن استوار است و چنین مکتبی مایه‏ی حیات است. «و یحیی من حیّ عن بیّنة»
6- خداوند از پیش پیروزی مسلمانان را رقم‏زده بود، لذا صحنه‏ها و تصمیم‏ها دگرگون شد، «لیقضی اللّه امراً کان مفعولا» از همین‏جا می‏توان او را شناخت که به همه چیز شنوا و آگاه است. «انّ اللّه لسمیع علیم»