تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 187

یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْسَهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّی لَایُجَلِّیهَا لِوَقْتِهَآ إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ لَا تَأَتِیکُمْ إِلَّا بَغْتَةً یَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِیٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ‏
از تو درباره‏ی قیامت می‏پرسند که چه وقت به پا می‏شود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او کسی نمی‏تواند زمان آن را آشکار سازد. (فرا رسیدن قیامت،) در آسمان‏ها و زمین سنگین است، جز به صورت ناگهانی پیش نمی‏آید. از تو چنان می‏پرسند که گویا از (زمان) آن آگاهی کامل داری! بگو: علم آن تنها نزد خداست، ولی بیشتر مردم نمی‏دانند.
نکته ها
کفّار قریش، گروهی را نزد علمای یهود فرستادند تا مطالب و سؤالات دشواری فرا گرفته و از پیامبر صلی الله علیه وآله بپرسند، و او از عهده‏ی پاسخگویی بر نیاید و محکوم شود. یکی از آن سؤال‏ها، تعیین زمان وقوع قیامت بود. **تفسیر برهان***
«السّاعة»، زمان شروع قیامت است، و«القیامة»، زمان حساب و کتاب، پاداش و جزا می‏باشد. «مرُسی» **تفسیر مراغی‏*** ، به معنای ثبوت و وقوع است، «جبال راسیات»، یعنی کوه‏های استوار و محکم. «حَفیّ»، به معنای پیگیری و تحقیق است، حفیّ بودن پیامبر صلی الله علیه وآله، یعنی گویا پیامبر فرارسیدن روز قیامت را از خدا پرسیده و تحقیق کرده و می‏داند.
سنگینی قیامت در آسمان‏ها و زمین، شاید به خاطر بهم ریختگی کرات و بی‏نور شدن خورشید و زیر و رو شدن زمین باشد. و شاید مراد از سنگینی قیامت، سنگینی کیفرها در آن روز باشد. در دعای کمیل می‏خوانیم: «وهذا ما لاتقوم لها السموات و الارض»، آسمان‏ها و زمین طاقت تحمّل عذاب دوزخ را ندارند.
از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله درباره‏ی ظهور و خروج حضرت قائم علیه السلام پرسیدند، حضرت فرمودند: «مثلهُ مثل الساعة» قیام او مثل برپایی قیامت ناگهانی است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «لایجلّیها لوقتها الاّ هو ثقلت فی‏السموات والارض لاتأتیکم الاّ بغتةً». این حدیث از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است. **تفسیر نورالثقلین***

پیام ها
1- مردم، مکرّر از پیامبر سؤال می‏کردند و گاهی از زمان وقوع قیامت می‏پرسیدند. «یسئلونک» (فعل مضارع نشان دوام و استمرار است)
2- جز خداوند، کسی از زمان برپایی قیامت آگاه نیست. «انّما علمها عند ربّی» آری، ندانستن زمان برپایی قیامت، برای آماده باش انسان بهتر است.
3- قیامت، قابل پیش‏بینی نیست و در زمانی که انتظارش نمی‏رود، ناگهانی رخ خواهد داد. «بغتةً» («بغتة» در موردی بکار می‏رود که انسان حتّی احتمال و حدس آن را نیز در ذهن خود نداشته باشد)
4- قیامت بسیار گران وسنگین است، حتّی بر آسمان‏ها و زمین، تا چه رسد به انسان‏ها. «ثقلت فی السموات و الارض»
5 - در مورد آنچه نمی‏دانیم، از گفتنِ «نمی‏دانم» نهراسیم. در این آیه پیامبر دوبار فرمان یافته که بگوید: «قل انّما علمها عند ربّی... قل انّما علمها عند اللّه» و در جای دیگر نیز می‏فرماید: سرنوشت خود و شما را نمی‏دانم. «قل ما کنت بدعاً من الرسل و ما ادری ما یفعل بی و لا بکم ان اتّبع الاّ ما یوحی الیّ» **احقاف، 9***
6- ندانستن خصوصیّات و جزئیّات قیامت، ضرری به اصل نبوّت ومعاد نمی‏زند. هیچ کس از زمان و مکان مرگ خود آگاه نیست، ولی این دلیل انکار اصل مرگ نمی‏شود. «انّما علمها عند ربی»