تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 26

وَاذْکُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِیلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فََاوَیکُمْ وَأَیَّدَکُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ‏
و به یاد آورید زمانی را که شما کم بودید و در زمین (مکّه) مستضعف بودید، می‏ترسیدید مردم (دشمنان) شما را بربایند، پس (خداوند در مدینه) پناهتان داد و با یاری خویش، شما را نیرومند کرد و از پاکیزه‏ها به شما روزی داد، باشد که شما شکرگزاری کنید.
نکته ها
«تَخطّف»، به معنای به سرعت گرفتن و ربودن است.
مسلمانان مکّه قبل از هجرت پیامبر به مدینه، همواره مورد اذیّت و آزار و شکنجه‏ی مشرکان بودند، لذا با سفارش و تدبیر پیامبر به صورت فردی یا دسته‏جمعی به دیگر مناطق هجرت می‏کردند؛ بعضی به حبشه، بعضی به یمن و طائف و برخی به شعب ابی‏طالب رفتند و پیوسته در ترس و اضطراب بودند و هنگامی که به مدینه مهاجرت کردند، هیچ خانه و کاشانه‏ای نداشتند و عدّه‏ی بسیاری از آنان جزو اصحاب صُفّه ودر مسجد پیامبر جای گرفته بودند. انصار نیز در اوائل هجرت پیامبر به مدینه، در فقر و نداری و قحطی گرفتار بودند به حدّی که به دانه‏ای خرما بسنده می‏کردند، به علاوه گرفتار اذیّت و آزار یهودیان نیز بودند.
امّا در اواخر بعثت، خداوند به مسلمانان مکنت و توانایی داد وبه چنان قدرتی رسیدند که اهل ذمّه به آنان جزیه می‏دادند و یا مشرکان همواره در ترس و اضطراب از کشته و اسیرشدن و به غلامی و کنیزی گرفتار شدن توسط مسلمانان بودند و بعضی نیز با طوع و رغبت اموال خود را تقدیم مسلمانان می‏کردند. **تفسیر اطیب البیان*** در اینجا خداوند ضعف و ناتوانی آنان را یادآور می‏شود تا شکرگزار قدرت و امنیّت موجود باشند.

پیام ها
1- یادآوری روزهای ناتوانی و روزهای یاری خداوند، مایه‏ی دور شدن از فتنه‏هاست. «واتّقوا فتنة - واذکروا»
2- در ابتدا تعداد مسلمانان، بسیار کم بود. (کلمه «قلیل» به جای «قلیلون»، تأکید بر کم بودن است)
3- مسلمانان در مکّه تا پیش از هجرت به مدینه، دائماً ترس و دلهره داشتند. «تخافون» (فعل مضارع، نشانه‏ی استمرار است)
4- در راه حقّ، از کمی نفرات وناتوانی وآوارگی نهراسیم، «واذکروا اذ انتم قلیل» که یاری خداوند حتمی است. «فاواکم و ایّدکم...»
5 - امنیّت «فاواکم»، توان رزمی و پیروزی «ایّدکم بنصره» و بهبود امکانات اقتصادی «رزقکم من الطیّبات»، از نعمت‏های ویژه الهی می‏باشد.
6- یادآوری روزهای ضعف و مقایسه آن با روزهای پیروزی، مایه‏ی شکرگزاری و عشق و توکّل به خداوند است. «واذکروا... لعلّکم تشکرون»
7- در سایه‏ی ایمان، خداوند به گروه اندکِ ضعیفِ هراسناک، عزّت و قدرت و مکنت می‏بخشد. (کلّ آیه)