تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 5

کَمَآ أَخْرَجَکَ رَبُّکَ مِن بَیْتِکَ بِالْحَقِ‏ّ وَإِنَّ فَرِیقاً مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ لَکَرِهُونَ‏
(ناخشنودی بعضی مسلمانان از تقسیم غنائم) همانند آن (زمانی) است که که پروردگارت تو را (برای جنگ بدر،) از خانه‏ات به حقّ خارج کرد، در حالی که گروهی از مؤمنان (از حضور در جنگ) ناخشنود بودند.
نکته ها
همان گونه که به خاطر کمی نفرات و امکانات، رفتن به جهاد با دشمن در جنگ بدر برای بعضی دشوار و سنگین بود، اکنون نیز تقسیم غنائم همان جنگ برای بعضی سنگین است، امّا این ناخوشایندی‏ها تازگی ندارد و می‏گذرد. پیامبر خدا باید به فکر مصلحت واقعی و انجام فرمان خدا باشد وگرنه کراهت و ناخوشایندی این و آن همیشه هست.

پیام ها
1- خروج پیامبر صلی الله علیه وآله از مدینه برای جنگ بدر، به فرمان خدا و به تدبیر او بود. «أخرجک ربّک»
2- حرکت در مسیر جنگ و جهاد، عامل رشد و تربیت است. «اخرجک ربّک»
3- در جبهه‏ها، نقش اصلی با رهبر و فرماندهی است. (گرچه برای جهاد، عدّه‏ای خارج شدند، ولی آیه حضور پیامبر خدا را مطرح می‏کند.) «أخرجک ربّک»
4- مدینه، خانه‏ی پیامبراکرم صلی الله علیه وآله است. (خانه‏ی هر کس، آنجاست که در آن سکونت و یا موقعیّت پیدا می‏کند، نه فقط زادگاه او.) «بیتک»
5 - رهبر باید به فکر انجام وظیفه و اجرای حقّ باشد. «بالحقّ»
6- دستورات آسمانی برپایه‏ی حقّ و برای رسیدن به حقّ است. «اخرجک... بالحقّ»
7- کراهت و ناخوشایندی از جهاد، اگر همراه با نافرمانی و تمرّد نباشد و ضربه‏ای به اطاعت نزند، به اصل ایمان لطمه نمی‏زند. «من المؤمنین لکارهون»
8 - گاهی انسان در ابتدا، با عشق و اخلاص به جبهه می‏رود، ولی در پایان به خاطر مسائل مالی و غنائم، دلگیر و ناخشنود می‏شود. «لکارهون» (بنا بر این که کراهت در مورد چگونگی تقسیم غنائم باشد)
9- در مسائل اجتماعی و مالی، وجود مخالف و ناراضی طبیعی است، هر چند در جامعه‏ی ایمانی و شخصی چون پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مسئول آن باشد. «فریقاً من المؤمنین لکارهون»