تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 36

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ یُنفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ لِیَصُدُّواْ عَن سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ إِلَی‏ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ‏
همانا آنان که کافر شدند، اموال خود را صرف می‏کنند تا از (رفتن مردم به) راه خدا جلوگیری کنند. در آینده نیز این گونه خرجها را خواهند داشت، سپس (اموال هزینه شده) مایه‏ی حسرت آنان می‏گردد و آنگاه شکست می‏خورند. و آنان که کافر شدند، به سوی دوزخ محشور خواهند شد.
نکته ها
بعضی نزول این آیه را درباره‏ی بودجه‏ی سنگینی که کفّار مکّه برای جنگ بدر خرج کردند، می‏دانند، ولی عمومیّت آیه، شامل همه‏ی بودجه‏هایی می‏شود که صرف مبارزه و مقابله با اسلام می‏شود.
تکرار جمله‏ی «الّذین کفروا» شاید برای آن باشد که برخی از کفار سرمایه گذار، بعداً مسلمان شدند و حسرت پول‏های خرج شده را می‏خوردند، برخی هم که بر کفر باقی ماندند و اهل دوزخ شدند. آری، جهنّم برای کفّاری است که بر کفر باقی می‏مانند، امّا مؤمنان چون برای خدا کار و سرمایه‏گذاری می‏کنند، اگر به نتیجه هم نرسند حسرت نمی‏خورند، چون خداوند اجر آنها را می‏دهد.

پیام ها
1- کفّار همواره برای جلوگیری از گسترش اسلام، اموال خود را خرج می‏کنند، ولی در نهایت نتیجه‏ای جز حسرت و شکست قطعی ندارد. (تمام آیه)
2- پیامبر صلی الله علیه وآله، خبر غیبی می‏دهد که در آینده نیز بر ضد اسلام سرمایه‏گذاری خواهند کرد، ولی پیروزی با اسلام است. «فسینفقونها... ثمّ تغلبون»
3- تلاش کافران تنها شکست دنیوی ندارد، بلکه عذاب اخروی نیز دارد. «یغلبون... الی جهنّم یُحشَرون»
4- بی ایمانی وکفر، سبب سقوط انسان و موجب ورود به دوزخ است. «والّذین کفروا الی جهنّم یُحشرون»