تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 126

وَمَا تَنقِمُ مِنَّآ إِلَّا أَنْ ءَامَنَّا بَِایَتِ رَبِّنَا لَمَّا جَآءَتْنَا رَبَّنَآ أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْراً وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِینَ
و (ای فرعون!) تو از ما انتقام نمی‏کشی جز برای اینکه ما به آیات (و معجزات) پروردگارمان که برای ما آمد ایمان آورده‏ایم. پرودگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز و ما را مسلمان و فرمان‏بردار بمیران.
نکته ها
این آیه، پاسخی به جوسازی‏ها وتهمت‏هایی است که از سوی فرعون نسبت به مؤمنان و همراهان حضرت موسی انجام می‏گرفت و در آیات گذشته به آنها اشاره شد، از قبیل اینکه شما توطئه‏گر هستید وقصد تصاحب وطن و کاشانه مردم و اخراج آنان را دارید. آنان گفتند: شما نیز می‏دانید که جرم ما این تنها ایمان ماست، نه آنچه شما می‏گویید.
امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که خود را برتر از دیگران بداند مستکبر است. به حضرت گفتند: گاهی انسان به دلیل آنکه دیگران مشغول گناهند و او گناه نمی‏کند خود را برتر می‏داند! حضرت فرمودند: شاید او توبه کرده و بخشیده شده است، ولی تو خبر نداری و هنوز او را چنان می‏بینی. مگر داستان ساحران را نشنیده‏ای که با انگیزه‏ی شکست موسی آمدند، ولی توبه کرده و هدایت شدند و پایان خوبی داشتند. **تفسیر نورالثقلین***

پیام ها
1- ایمان به خدا و زیر بار طاغوت نرفتن، بی‏دردسر نیست. «و ما تنقم»
2- ایمانی ارزش دارد که براساس برهان و پس از دیدن نشانه‏های حقیقت باشد. «آمنّا بآیات ربّنا لمّا جائتنا»
3- طاغوت‏ها با فکر و عقیده‏ی توحیدی مخالفند، نه با آدم‏ها. «الاّ أن آمنّا»
4- نشانه‏ی مؤمنان راستین، آرامش، مقاومت، صراحت، شجاعت، تضرّع و دعا بخصوص در هنگام سختی‏هاست. «آمنّا... ربّنا افرغ علینا صبراً»
5 - در دعا به ربوبیّت خداوند متوسّل شویم. «ربّنا»
6- بهترین شیوه در برابر تهدید طاغوت‏ها، دعا و توکّل بر خدا و حفظ ایمان و پایداری است. «ربّنا أفرغ علینا صبراً و توفّنا مسلمین»
7- وقتی تهدیدها سنگین باشد، صبر و مقاومت بیشتری هم می‏طلبد. ساحران گفتند: «أفرغ علینا صبراً» یعنی دل ما را پر از صبر کن ونگفتند: «أنزل علینا»
8 - حسن عاقبت، نیاز به دعا، استمداد وتوفیق الهی دارد. «ربّنا... توفّنا مسلمین»