تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 199

خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَهِلِینَ
عفو و میانه‏روی را پیشه کن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به کارهای عقل پسند و نیکو فرمان بده، و از جاهلان اعراض کن.
نکته ها
با آنکه برای کلمه‏ی «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاکار و بخشودن او، آسان گرفتن کارها، ولی ظاهراً در این آیه، معنای اوّل مراد است.
«خُذ العفو»، به معنای عفو را تحت اختیار و کنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضی موارد باید قاطعانه برخورد کرد، «و لاتأخذکم بهما رأفة فی دین اللّه» **نور، 2*** چنانکه «اعرض عن الجاهلین» به معنای آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلکه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهی موعظه، تذکّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» ** نساء، 63***
این آیه با تمام سادگی و فشردگی، همه‏ی اصول اخلاقی را در بر دارد. هم اخلاق فردی «عفو»، هم اخلاق اجتماعی «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانی «وأمر»، هم عملی «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفی «أعرض»، هم برای رهبر، هم برای امّت، هم برای آن زمان و هم برای این زمان. چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه‏ای جامع‏تر از این آیه در مکارم الاخلاق نیست. **تفسیر فرقان‏***
البتّه شکّی نیست که عفو، در مسائل شخصی است، نه در حقّ النّاس و بیت‏المال.
وقتی این آیه نازل شد، پیامبر صلی الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه‏ی عمل به این آیه را درخواست کرد. جبرئیل پیام آورد که «تَعفُو عمّن ظلمک، تُعطی مَن حَرمک، تَصِل مَن قطعک»، **تفسیر مجمع البیان ؛ بحار، ج 75، ص‏114*** از کسی که به تو ظلم کرده در گذر، به کسی که تو را محروم کرده عطا کن و با کسی که با تو قطع رابطه کرده است، ارتباط برقرار کن.
سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهای گوناگون. اعتدال در حقوق (آیه 29)، در مصرف (آیه 31)، در زینت (آیه 32)، در عبادت (آیه 56)، در خانه‏سازی (آیه 74)، در اقتصاد (آیه 85) و نسبت به شیوه‏ی اجرای حقّ وعدالت در امّت حضرت موسی علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلی الله علیه وآله در آیات 157 و181 نکات ارزشمندی آمده است.

پیام ها
1- همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه کرد. «خذ العفو»
2- تکلیف باید به اندازه‏ی طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معنای حدّ وسط باشد)
3- تنها خوب بودن کافی نیست، باید در جامعه خوبی‏ها را ترویج کرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف»
4- مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعی باید با لجوجان و جاهلان یاوه‏گو، برخوردی اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمت‏ها چشم‏پوشی و صبر کند، نه آنکه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
5 - هم باید به معروف امر کرد و هم شیوه‏ی امر کردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
6- مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بی‏سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانکه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
7- در شیوه‏ی اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته‏ی جاهلان که بر خلاف مصلحت است توجّه کنیم، بلکه باید محکم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»