تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 68, 69

لَوْلَا کِتَبٌ مِّنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّکُمْ فِیمَآ أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ‏
فَکُلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَلاً طَیِّباً وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏
اگر حکم ازلی خداوند نبود (که بدون ابلاغ، هیچ اُمّتی را کیفر ندهد)، به خاطر آنچه (از اسیران که نابجا) گرفتید، عذابی بزرگ به شما می‏رسید.
پس، از آنچه غنیمت گرفتید، که حلال و پاکیزه است، مصرف کنید و از خداوند پروا کنید، همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
نکته ها

در معنای جمله‏ی «کتاب من اللّه سبق»، اقوالی بیان شده است:
الف: اشاره به سنّت الهی است که پیش از بیان حکم، کسی را کیفر نمی‏کند. چنانکه در آیه‏ای دیگر می‏فرماید: «وما کنّا معذّبین حتّی نبعث رسولاً» **اسراء، 15***
ب: اشاره به اراده‏ی الهی نسبت به پیروزی مسلمانان در جنگ بدر، است، که اگر تقدیر خداوند نسبت به پیروزی نبود، اسیر گرفتن شما پیش از تثبیت مواضع، به شما ضربه‏ی سنگینی می‏زد. **تفسیر اطیب البیان‏***
ج: شاید مراد همان نکته‏ای باشد که در آیه 33 همین سوره خواندیم که تا پیامبر صلی الله علیه وآله در میان شما حاضر است، خداوند شما را عذاب نمی‏کند. «وما کان اللّه لیعذّبهم و انت فیهم» بنابراین آیه را چنین معنا می‏کنیم: اگر به خاطر حضور مبارک تو که سابقاً در کتاب آسمانی گذشت نبود، مسلمانان در جنگ بدر به خاطر اسیر گرفتن بی‏موقع مرتکب گناه کبیره و عذاب بزرگ می‏شدند.
طبق روایات، غنائم در این آیه، همان مبلغی است که به عنوان فدیه، در برابر آزاد کردن هر اسیر دریافت می‏کردند که بین هزار تا چهار هزار درهم بوده است.

پیام ها

1- اسیر گرفتن در بحبوحه‏ی جنگ، شکست و عذاب سختی را بدنبال دارد. «لمسّکم فیما اخذتم عذاب عظیم»
2- پرداختن به غنائم پیش از سرکوبی کامل دشمن، ممنوع است. «لمسّکم فیما اخذتم عذاب عظیم»
3- شرط مصرف، حلال و پاک و دلپسند بودن است. «حلالاً طیّباً»
4- همه‏ی غنائم از شما نیست، بلکه باید خمس آن رابپردازید. «فکلوا ممّا...» چنانکه در آیه 41 خواندیم: «و اعلموا انّما غنمتم من شی‏ء فاِنّ لِلّه خمسه وللرسول...»
5 - هشیار باشید تا غنائم جنگی و فدیه گرفتن‏ها، انگیزه‏ی والای شمارا در جهاد تغییر ندهد و همواره خدا را در نظر داشته باشید. «اتّقوا اللّه» (آری، بهره‏برداری از غنائم، لغزشگاه است.)
6- عفو کیفر اسیر گرفتن بی‏موقع در جنگ بدر و حلال کردن درآمد حاصل از آزادی اُسرا، (با اینکه نباید آنان را اسیر می‏کردید)، جلوه‏ای از رحمت و مغفرت الهی است. «فکلوا... غفور رحیم»
7- مغفرت الهی، پرتوی از رحمت اوست. «غفور رحیم»