تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انفال آیه 24

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ‏
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هرگاه خدا و رسول شما را به چیزی که حیات‏بخش شماست دعوت می‏کنند، بپذیرید و بدانید خداوند، میان انسان و دل او حایل می‏شود و به سوی او محشور می‏شوید.
نکته ها
حیات، اقسام مختلفی دارد:
1- حیات گیاهی. «انّ اللّه یحیی الارض بعد موتها» **حدید، 17*** خداوند زمین را زنده می‏کند.
2- حیات حیوانی. «لمحیی الموتی» **فصّلت، 39*** خداوند مردگان را زنده می‏کند.
3- حیات فکری. «مَن کان میّتاً فأحییناه» **انعام، 122*** آن که مرده بود و زنده‏اش کردیم.
4- حیات ابدی. «قدّمت لحیاتی» **فجر، 24*** کاش برای زندگیم چیزی از پیش فرستاده بودم.
مقصود از حیاتی که با دعوت انبیا فراهم می‏آید، حیات حیوانی نیست، چون بدون دعوت انبیا نیز این نوع حیات وجود دارد، بلکه مقصود حیات فکری، عقلی ومعنوی، اخلاقی و اجتماعی و بالاخره حیات و زندگی در تمام زمینه‏ها می‏باشد. البتّه ممکن است مراد از دعوت به حیات در اینجا (به دلیل آن که آیه در کنار آیات جنگ بدر آمده است)، دعوت به جهاد باشد.
حیات انسان، در ایمان و عمل صالح است و خداوند و انبیا هم مردم را به همان دعوت کرده‏اند. «دعاکم لما یحییکم» اطاعت از فرامین آنان رمز رسیدن به زندگی پاک و طیّب است، چنانکه در جای دیگر می‏خوانیم: «مَن عمل صالحاً من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیاة طیّبة» **نحل، 97*** و طبق روایات شیعه وسنّی، یکی از مصادیق حیات طیّبه، پذیرش ندای پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در مسأله‏ی ولایت علیّ‏بن أبی‏طالب علیهما السلام و اهل‏بیت اوست. **تفسیر فرقان***
حایل و فاصله شدن خدا میان انسان و قلبش، نشان‏دهنده‏ی حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطه‏ی او بر تمام موجودات است و اینکه قدرت و توفیق از اوست. از رگ گردن به ما نزدیک‏تر است، فعالیّت عقل و روح نیز به دست اوست و اگر لطف او نبود، هرگز انسان به حقّانیّت حقّ و بطلان باطل پی نمی‏برد.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که یکی از مصادیق حایل بودن خدا بین انسان و دل او، مسأله‏ی محو و اثبات است؛ محو کفر و اثبات ایمان، محو غفلت و شک و تثبیت تذکّر و یقین. **تفسیر فرقان*** در جای دیگر فرمودند: خداوند نمی‏گذارد انسان، باطل را حقّ ببیند. **بحار، ج 5، ص‏205*** همچنین فرمودند: گاهی انسان با گوش، چشم، زبان و دست خود به چیزی علاقه دارد، ولی اگر آن را انجام دهد، قلبش با آن همراه نیست و می‏داند آنچه میل به آن داشته حقّ نیست. **تفسیر نورالثقلین*** و ممکن است حائل شدن، کنایه از مرگ باشد.

پیام ها
1- شرط ایمان واقعی، اجابت کردن دعوت خدا و رسول است. «یا ایها الّذین آمنوا استجیبوا للّه و للرّسول»
2- دعوت خدا و رسول، دارای حقیقت و هویّتی واحد می‏باشد. «دعاکم» و نفرمود: «دعواکم»
3- حرکت در مسیر خدا و انبیا، حیات واقعی است و کناره گیری از آن، مرگ انسانیّت است. «دعاکم لما یحییکم»
4- تمام دستورات دینی و فرامین انبیا، حتّی فرمان جنگ و جهاد، مایه‏ی حیات فرد و جامعه می‏باشد. «دعاکم لما یحییکم»
5 - کسی که به حضور و احاطه خداوند ایمان داشته باشد، از دعوت پیامبران سرپیچی نمی‏کند. «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه»
6- تا از دنیا نرفته و فرصت داریم، حقّ را بپذیریم. (بنابراین که حائل شدن خدا بین انسان و قلبش، کنایه از مرگ باشد). «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه»
7- نه مؤمن مغرور شود ونه از کافر مأیوس گردید، چون دلها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «یحول بین المرء و قلبه»
8 - جای هیچ عذری برای نپذیرفتن توحید و یگانگی خداوند نیست. «یحول بین المرء و قلبه» زیرا توحید، امری فطری است. **تفسیر المیزان‏***
9- هر فکر و اندیشه‏ای که بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «یحول بین المرء و قلبه»
10- خداوند از هر چیزی به انسان نزدیک‏تر است، حتّی از قلب او به خودش. «یحول بین المرء و قلبه»
11- همه‏ی ما خواسته یا ناخواسته در قیامت محشور خواهیم شد، پس به رسولان الهی پاسخ مثبت دهیم. «استجیبوا للّه وللرّسول... الیه تحشرون»