تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 4(سوره های اعراف و انفال)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اعراف آیه 57

وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّی‏ إِذَا أَقَلَّتْ سَحَاباً ثِقَالاً سُقْنَهُ لِبَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَنزَلنَا بِهِ الْمَآءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن کُلِ‏ّ الثَّمَرَ تِ کَذَ لِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَی‏ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ‏
و اوست که بادها را پیشاپیشِ (باران) رحمتش به بشارت می‏فرستد، تا آنکه (باد) ابرهای سنگین (پر آب) را به آسانی حمل کند (و آن را) به سوی سرزمین مرده روانه کنیم، پس به این وسیله آب (باران) نازل کردیم و به واسطه‏ی آن هرگونه میوه‏ای را (از زمین) رویاندیم و برآوردیم. مردگان را نیز این گونه (از زمین) بیرون خواهیم آورد، باشد که شما (با دیدن حیات زمین پس از مرگ) متذکّر شوید.
نکته ها
در آیات قبل، خداشناسی و خداپرستی مطرح بود، اینجا معاد، و برای هر یک از مبدأ و معاد، به مسائل طبیعی و نظام آفرینش استدلال شده است.
کلمه‏ی «اَقلَّت» یعنی به آسانی حمل کردن، و این نشان‏دهنده‏ی آن است که بادها به قدری قوی هستند که ابرهای پر آب و سنگین را به آسانی جا به جا می‏کنند.

پیام ها
1- قوانین طبیعی با همه پیچیدگی و نظمی که دارند، تحت اراده پروردگار است و نباید انسان را از مبدأ هستی غافل کند. «هو الّذی یرسل الریاح» (در فرمول‏های علمی و قوانین مادّی غرق نشوید، هدایت و حرکت بادها و نزول باران و رویش گیاهان، با تدبیر خداوند است)
2- منکران معاد، برهانی ندارند و تنها استبعاد می‏کنند. بیان نمونه‏های حیات در طبیعت و جمع شدن مواد تشکیل دهنده‏ی گلابی، سیب و انار که در خاک پخش هستند، نظیر جمع شدن ذرّات مردگان است و این نمونه‏ها برای رفع آن استبعاد کافی است. «کذلک نخرج الموتی»
3- مرگ، به معنای فنا و نیستی نیست، بلکه تغییر حالت است، همان گونه که زمین مرده، به معنای زمین معدوم و نابود نیست. «سقناه لبلد میّت... فاخرجنا... کذلک نخرج الموتی»