تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 70

َ*ذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَهُمْ لَعِباً وَلَهْواً وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَوةُ الدُّنْیَا وَ ذَکِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا کَسَبَتْ لَیْسَ لَهَا مِن دُونِ اللَّهِ وَلِّیٌ وَ لَاشَفِیعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ کُلَّ عَدْلٍ لَا یُؤْخَذْ مِنْهَا أُوْلَئِکَ الَّذِینَ أُبْسِلُواْ بِمَا کَسَبُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِیمٍ وَعَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کَانُواْ یَکْفُرُونَ‏

و کسانی را که دین خود را به بازی و سرگرمی گرفتند و زندگی دنیا مغرورشان کرده است، رها کن و به وسیله‏ی قرآن پندشان ده تا مبادا به کیفر آنچه کسب کرده‏اند به هلاکت افتند، در حالی که جز خدا هیچ یاور و شفیعی ندارند، و اگر (انسان در آن روز) هرگونه عوضی (برای کیفر) بپردازد از او پذیرفته نمی‏شود، آنان کسانی هستند که به سزای آنچه کسب کرده‏اند به هلاکت افتادند برای آنان شرابی از آب سوزان و عذابی دردناک به کیفر کفر شان خواهد بود.
نکته ها
مراد از رها کردن منحرفان در جمله‏ی «ذر الّذین اتّخذوا دینهم...»، اظهار تنفّر و قطع رابطه کردن با آنان است، که گاهی هم به نبرد با آنها می‏انجامد، نه اینکه تنها به معنای ترک جهاد با آنان باشد.
کلمه‏ی «تُبسَل» به معنای محروم شدن از خوبی و به هلاکت رسیدن است.
به بازی گرفتن دین، هر زمانی به شکلی خود را نشان می‏دهد، گاهی با اظهار عقائد خرافی، گاهی با قابل اجرا ندانستن احکام، گاهی با توجیه گناهان و گاهی با بدعت وتفسیر به رأی وپیروی از متشابهات و... است.

پیام ها
1- غیرت دینی، سبب طرد افراد بی‏دین و بایکوت کردن مخالفان مکتب در جامعه است. «ذر الّذین ...» چنانکه در آیات دیگری نیز می‏خوانیم: «فاعرض عنهم» ** سجده، 30.*** ، «ذرهم یأکلوا ویتمتّعوا» ** حجر، 3.*** و «لا تحزن علیهم» ** نحل، 127.***
2- دلبستگی و فریفته شدن به دنیا، زمینه‏ی به بازی گرفتن دین است. «الّذین اتّخذوا دینهم لعبا... غرّتهم الحیاة الدّنیا»
3- تذکّر و موعظه، سبب نجات از قهر و عذاب الهی است. «و ذَکِّر به»
4- در تذکّر و هشدار باید از قرآن بهره‏گرفت. «و ذَکِّر به»
5 - به دنیا مغرور نشویم که در قیامت جز خداوند چیزی به کمک ما نمی‏آید. «لیس لها من دون اللَّه ولیّ و لا شفیع»
6- عامل بدبختی‏های انسان، خود او و عملکرد اوست. «بما کسبت... بما کسبوا... عذاب الیم بما کانوا یکفرون»