تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 114

قَالَ عِیسَی ابْن مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنآ أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَآءِ تَکُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَءَاخِرِنَا وَءَایَةً مِّنْکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّ زِقِینَ‏

عیسی‏بن مریم گفت: خداوندا، پروردگارا! مائده‏ای از آسمان بر ما فرو فرست که برای نسل کنونی و آیندگان ما عید و نشانه‏ای از تو باشد و ما را روزی ده، که تو بهترین روزی دهندگانی.
نکته ها
معمولاً دعاهای قرآن با اسم «ربّ» آغاز می‏شود، ولی در این آیه با دو کلمه‏ی «الّلهم ربّنا» آمده است. شاید به خاطر اهمیّت این حادثه و پیامدهای آن باشد.

پیام ها
1- توسّل به اولیای خداوند برای قضای حوائج، جایز است. «قال الحواریّون یا عیسی.... قال عیسی ابن مریم اللّهم....»
2- برای پیامبران، مردم تاریخ و نسل‏ها مطرح‏اند. «لاوّلنا و آخرنا»
3- از نشانه‏های الهی، باید برای همیشه درس گرفت. «و آیة منک»
4- عید وجشن مذهبی از نظر قرآن کار صحیحی است. «تکون لنا عیداً لاوّلنا و آخرنا» (میلاد اولیای خدا وبعثت پیامبر، کمتر از نزول مائده آسمانی نیست)
5 - حضرت عیسی، در دعا به جای مسأله‏ی خوردن، به الهی بودن مائده توجّه می‏کند. «آیةً منک»
6- تعبیرات موهن دیگران را به صورت اصلاح شده نقل کنیم. (سؤال آنان چنین بود که «هل یستطیع ربّک»؟ ولی در دعا حضرت عیسی علیه السلام قاطعانه و برای هدفی والاتر مائده خواست و آنچه را نشانه‏ی شک و وهن بود، حذف کرد).
7- در دعا، خدا را با ادب کامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنیم. ابتدای آیه «الّلهم ربّنا» و آخر آیه «خیر الرّازقین»
8 - به درخواست‏های مادی جهت معنوی دهیم. (حواریّون اوّلین هدف خود را خوردن و سپس اطمینان داشتن «نأکل منها و تطمئن» بیان کردند، ولی حضرت عیسی ابتدا برجا گذاشتن نشانه سرور برای تاریخ «عیداً لاوّلنا و آخرنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وآیة منک»و در مرحله سوّم مسئله رزق را مطرح فرمود«وارزقنا و انت خیر الرّازقین» و بدین گونه به همه فهماند که مسائل معنوی و اجتماعی بر مسائل گروهی و اقتصادی مقدّم است.
9- به خدا توجّه کنیم و به سراغ دیگران نرویم. «و انت خیر الرّازقین»