تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 20

وَإِذْ قَالَ مُوسَی‏ لِقَوْمِهِ یَقَوْمِ اذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَعَلَ فِیکُمْ أَنبِیَآءَ وَجَعَلَکُم مُّلُوکاً وَءَاتَکُمْ مَّا لَمْ یُؤْتِ أَحَداً مِّنَ الْعَلَمِینَ‏

و (به یاد آورید) زمانی که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من! نعمت خدا را بر خود یاد آورید، هنگامی که در میان شما پیامبرانی قرار داد و شما را پادشاهان قرار داد (که صاحب اختیار مال و جان و ناموس و حکومت شدید) و به شما چیزهایی داد که به هیچ یک از جهانیان نداده بود.
نکته ها
یاد نعمت‏ها، عامل عشق به خدا، شکر نعمت‏های او و تعبّد و تسلیم در برابر دستورات اوست. «اذکروا نعمة اللّه علکیم»
«ملِک» در لغت هم به معنای حاکم و زمامدار و هم به معنای صاحب و مالک آمده است و در روایتی از پیامبرصلی الله علیه وآله نقل شده است: هر کس از بنی‏اسرائیل که دارای همسر، خدمتکار و مَرکب بود به او ملک می‏گفتند. ** تفسیرالمیزان.*** ضمناً اگر ملوک به معنای سلاطین باشد، همه‏ی مردم نمی‏توانند پادشاه باشند. بنابراین ملک، به معنای صاحب اختیار است.
نعمت‏هایی چون: عبور از رود نیل، نزول منّ و سلوی و جوشیدن دوازده چشمه‏ی آب از نعمت‏های ویژه‏ی بنی‏اسرائیل بود که این آیه با جمله‏ی «آتاکم ما لم یؤت احداً» به آن اشاره می‏کند.
پیام ها
1- برای دعوت مردم، باید از اهرم عاطفه استفاده کرد. «یاقوم»
2- باید پیش از دستورات الهی، مردم را با ذکر الطاف الهی، آماده کنیم. «اذکروا نعمة اللَّه...» (در این آیه ذکر نعمت‏هاست و در آیه‏ی بعد یک فرمان مهم صادر شده است)
3- از بزرگ‏ترین نعمت‏ها، نعمت نبوّت، حکومت و قدرت است. «اذ جَعل فیکم انبیاء و جَعلکم ملوکاً...»
4- از وظایف انبیا، یادآوری نعمت‏های الهی به مردم است. «اذکروا نعمة اللّه»
5 - قبل از حضرت موسی نیز در میان بنی‏اسرائیل پیامبرانی وجود داشته که حضرت موسی وجود آنان را به عنوان نعمت یادآوری می‏کند. «جَعل فیکم انبیاء»
6- انبیا از زمینه‏سازان حاکمیّت و استقلال بوده‏اند. (جمله «جَعل فیکم انبیاء» قبل از جمله «جعلکم ملوکاً» آمده است.)
7- از تاریخ عبرت بگیریم. قوم موسی پس از برخورداری از لطف ویژه الهی و رسیدن به حکومت، گرفتار ذلت و مسکنت شدند. «لم یؤت احداً من‏العالمین» به «باؤا بغضب من اللّه» ** بقره، 61.*** تبدیل شد.