تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 119, 120

قَالَ اللَّهُ هَذَا یَوْمُ یَنفَعُ الصَّدِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِینَ فِیهَآ أَبَداً رَّضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَ لِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِیهِنَّ وَهُوَ عَلَی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ

خداوند فرمود: این، روزی است که راستگویان را صداقتشان سود دهد، برایشان باغهایی است که زیر درختانش نهرها جاری است، همیشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضی است، آنان نیز از او راضی‏اند، این رستگاری بزرگ است.
ملک و حکومت آسمان‏ها و زمین و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چیز تواناست.
نکته ها

در آیات قبل، سخنان عیسی‏علیه السلام در محضر خداوند مطرح شد که:
1- من جز حقّ نمی‏گویم. «ما یکون لی ان اقول ما لیس بحقّ»
2- اگر ناحقّی گفته‏ام تو می‏دانی. «ان کنت قلته فقد علمته»
3- جز یکتاپرستی که مرا امر کردی، به مردم چیزی نگفتم. «ما قلت لهم الاّ ما امرتنی به أن اعبدوا اللّه»
4- تا بودم مراقب و ناظر مردم بودم که منحرف نشوند. «کنت علیهم شهیداً»
در این آیه خداوند می‏فرماید: همه‏ی سخنان عیسی صحیح و راست است و امروز روزی است که راستی راستگویان نجات‏بخش است.

پیام ها

1- مؤمنان، اگر به خاطر صداقتشان، مشکلاتی را در دنیا تحمّل کنند، این راستی و صداقت در آخرت برای آنان کارساز است. «ینفع الصادقین صدقهم»
2- تنها صادقان نفع می‏برند، نه مدّعیان، شعاردهندگان وریاکاران. «ینفع الصادقین...»
3- بهشت در کنار رضایت خداوند، فوز بزرگ و رستگاری است. «جناتٍ... رضی اللَّه... ذلک الفوز العظیم»
4- عبادت کسی شایسته است که سلطنت عالم و قدرت مطلقه‏ی هستی در اختیار اوست، نه دیگران، گرچه پیامبر باشند. «للّه ملک السموات و الارض»
سیمای سوره‏ی انعام
این سوره، یکصد وشصت وپنج آیه دارد وهمه‏ی آیاتش یکجا در مکّه و با تشریفات خاصّی نازل شده است. جبرئیل، این سوره را با بدرقه‏ی هفتاد هزار فرشته بر پیامبر خدا صلی الله علیه وآله نازل کرد.
پیام اصلی آیات این سوره، مبارزه با شرک و دعوت به توحید است. از آنجا که مشرکان جزیرة العرب به اعتقاد خود، بعضی چهارپایان را حلال و برخی را حرام می‏دانستند، قرآن در مقام مبارزه با اینگونه خرافات و باورهای غلط، از آیه‏ی 136 این سوره به بعد، احکامی را در مورد چهارپایان بیان می‏دارد که بدین جهت این سوره، «انعام» نام گرفته است.
روایاتی درباره‏ی فضیلت این سوره و نیز برآورده شدن حاجت به واسطه‏ی تلاوت این سوره آمده است. از جمله از امام صادق علیه السلام نقل شده که هر کس چهار رکعت نماز (با دو سلام) بخواند، آنگاه این سوره و سپس دعایی را قرائت کند، حاجاتش برآورده می‏شود. **تفسیر اطیب‏البیان.***
در هیچ سوره‏ای به اندازه‏ی این سوره، کلمه‏ی «قل» نیامده است. تکرار 44 بار این خطاب به پیامبر، شاید به خاطر آن است که در این سوره، عقائد باطل و انحراف‏ها و توقّعات بی جای مشرکان بیان شده و لازم است قاطعیّت در کار باشد. این مطلب بیانگر آن است که پیامبرصلی الله علیه وآله مأمور است متن وحی را بی‏کم و کاست بگوید.