تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 57

قُلْ إِنِّی عَلَی‏ بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّی وَکَذَّبْتُم بِهِ مَا عِندِی مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ یَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَیْرُ الْفصِلِینَ‏

بگو: همانا من از طرف پروردگارم بر دلیل آشکاری هستم، ولی شما آن را دروغ پنداشتید. آنچه را شما (از عذاب الهی) با شتاب می‏طلبید به دست من نیست فرمان جز به دست خدا نیست که حقّ را بیان می‏کند و او بهترین (داور و) جدا کننده‏ی حقّ از باطل است.
نکته ها
«بیّنة» ازکلمه‏ی «بینونة» (جدایی)، به دلیلی گفته می‏شود که به طور کامل و روشن، حق و باطل را از هم جدا می‏کند. دلائل و معجزات پیامبران، نه ثقیل بود نه مبهم، همه می‏فهمیدند و اگر لجاجت نمی‏کردند، از جان و دل می‏پذیرفتند، به همین خاطر پیامبران خود را دارای «بیّنه» معرّفی می‏کردند.
کفّار می‏گفتند: اگر راست می‏گویی، چرا قهر خدا بر ما نازل نمی‏شود؟ «تستعجلون به» نظیر آیه‏ای که می‏گفتند: اگر این مطلب راست است، خدایا بر ما سنگ بباران، «فامطر علینا حجارةً من السماء» **انفال، 32.*** «استعجال» و عذاب خواهی در اقوام دیگر هم بوده و به حضرت هود و صالح و نوح هم می‏گفتند: اگر راست می‏گویی عذاب موعود را سریعاً برای ما بیاور. «فَاتِنا بما تَعدُنا» ** اعراف، 70 و 77 ؛ هود، 32.***
پیام ها
1- دعوت انبیا بر اساس «بینه» است، نه خیال و تقلید کورکورانه «علی بیّنة»
2- اعطای بیّنه به پیامبر، پرتوی از ربوبیّت خداوند است. «بیّنة من ربّی»
3- انبیا باید بیّنه‏ی الهی داشته باشند، نه آنکه طبق تقاضای روزمرّه‏ی مردم کار کنند. «بیّنة من ربّی» (قرآن، بیّنه و دلیل روشن وگواه حقانیّت پیامبرصلی الله علیه وآله است)
4- پیامبر اسلام بر قرآن که بیّنه‏ی اوست، احاطه‏ی کامل دارند. («علی بیّنة» به معنای استعلا و احاطه بر مفاهیم قرآن است)
5 - کافران، بیّنه‏ی پیامبر را تکذیب می‏کنند، ولی انتظار دارند او از هواهای نفسانی آنان پیروی کند. «لا اتّبع اهوائکم - کذّبتم به»
6- با بهانه جویان، صریح حرف بزنید. «ما عندی»
7- پیامبر، تنها فرستاده‏ای همراه با منطق و بیّنه است و نظام هستی به دست خداست. (با تقاضای نزول سریع قهر الهی از پیامبر، قلع و قمع خود یا نابودی هستی را نخواهید). «ما تستعجلون به»
8 - آیه، هم تهدید کافران است، هم دلداری پیامبر. «و هو خیرالفاصلین»