تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 36, 37

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِیَفْتَدُواْ بِهِ مِنْ عَذَابِ یَوْمِ الْقِیَمَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
یُرِیدُونَ أَن یَخْرُجُواْ مِنَ النَّارِ وَمَا هُمْ بَخَرِجِینَ مِنْهَا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِیمٌ‏

همانا کسانی که کافر شدند، اگر تمام آنچه را در زمین است و همانند آن را دارا باشند تا برای نجات از عذاب روز قیامت فدیه دهند، از آنان پذیرفته نمی‏شود و برای آنان عذابی دردناک است.
آنان می‏خواهند از آتش دوزخ بیرون آیند در حالی که از آن بیرون آمدنی نیستند و برایشان عذابی دائم و پایدار است.
نکته ها

همه‏ی راه‏های نجات در قیامت بسته است، کافران نه از رحمت الهی بهره‏مند می‏شوند، چون مخصوص اهل تقواست. «رحمتی وسعت کلّ شی‏ء فساکتبها للّذین یتّقون» **اعراف، 156.*** ، و نه از شفاعت کامی می‏گیرند، چون شفاعت مخصوص کسانی است که خداوند از آنان راضی باشد. «لا تنفع الشفاعة الاّ من اذن له الرّحمن و رضی له قولاً» **طه، 109.*** ، به علاوه از مرگ خبری نیست، زیرا پیوسته در آتشند و درخواست مرگشان پذیرفته نیست. «نادوا یا مالک لیقض علینا ربّک قال انّکم ماکثون» **زخرف، 77.***
پیام ها

1- کارآیی اموال، تنها در دنیاست و در آخرت، ثروت بی ثمر است. «ما تُقبّل...»
2- روز قیامت در دستگاه عدل الهی، فدیه پذیرفته نمی‏شود. «لیفتدوا... ما تُقبّل»
3- عامل اصلی سعادت، در درون انسان است (ایمان، تقوا وجهاد)، نه در بیرون (مال و ثروت). «لهم ما فی الارض جمیعاً... ما تقبّل منهم»
4- عذاب کافران، نه با فدیه دفع می‏شود، نه با گذشت زمان قطع می‏گردد. «و ما هم بخارجین»
5 - کسی که در دنیا با آن همه برهان و ارشاد، ازظلمت‏های شرک و جهل بیرون نیاید، در آخرت هم از دوزخ بیرون نخواهد آمد. «لهم عذاب مقیم»