تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره انعام آیه 1

أَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ الْسَّمَوتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الْظُّلُمَتِ وَ الْنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ‏

ستایش مخصوص خداوندی است که آسمان‏ها و زمین را آفرید و تاریکی‏ها و روشنی را قرار داد، امّا کافران (دیگران را) با پروردگارشان برابر و همتا می‏گیرند.
نکته ها
در تمام قرآن، واژه‏ی «نور» مفرد و واژه‏ی «ظلمات» به صورت جمع آمده است. اصولاً حقّ، یکی و راههای باطل بسیار است. آری نور، نشانه‏ی وحدت و ظلمات، نشانه‏ی پراکندگی است. «یعدلون» از «عدل»، به معنای همتاست.
اوّلین آیه‏ی این سوره، به «آفرینش نظام هستی»، دوّمین آیه به «آفرینش انسان» و سوّمین آیه به نظارت بر «اعمال و رفتار انسان» اشاره دارد.
به فرموده‏ی حضرت علی علیه السلام: این آیه، پاسخ به سه گروه از منحرفان است:
الف: «مادّیون» که منکر آفرینش الهی و حدوث خلقتند. «خلق السماوات ...»
ب: «دوگانه پرستان» که برای نور و ظلمت دو مبدأ قائلند. «جعل الظّلمات والنّور» **َوِستا«ی فعلی، اهریمن را خدای ظلمات و اهورا مزدا را خدای نور دانسته و میان آن دو تضادّ قائل است. تفسیر الکاشف.***
ج: «مشرکین» که برای خداوند، شریک وشبیه قائلند. «ثمّ الّذین کفروا بربّهم یعدلون» **تفسیر نورالثقلین.***
امام موسی‏بن جعفرعلیهما السلام درباره‏ی «...بربّهم یعدلون» فرمودند: یعنی کافران، ظلمات و نور و جور و عدل را یکسان می‏شمارند. **تفسیر عیّاشی ؛ بحار، ج‏9، ص‏355.***
پیام ها
1- خداوند هم از عدم به وجود آورده است، هم در موجودها، کیفیّات جدید و نوآوری‏هایی قرار می‏دهد. (آفرینش ابتدائی «خَلَق» آفرینش تَبَعی «جَعَل»)
2- شریک دانستن برای خدا، نوعی انکار خدا وکفر به اوست. «الّذین کفروا بربّهم یعدلون»
توضیحات
سیمای سوره‏ی انعام‏
این سوره، یکصد وشصت وپنج آیه دارد وهمه‏ی آیاتش یکجا در مکّه و با تشریفات خاصّی نازل شده است. جبرئیل، این سوره را با بدرقه‏ی هفتاد هزار فرشته بر پیامبر خدا صلی الله علیه وآله نازل کرد.
پیام اصلی آیات این سوره، مبارزه با شرک و دعوت به توحید است. از آنجا که مشرکان جزیرة العرب به اعتقاد خود، بعضی چهارپایان را حلال و برخی را حرام می‏دانستند، قرآن در مقام مبارزه با اینگونه خرافات و باورهای غلط، از آیه‏ی 136 این سوره به بعد، احکامی را در مورد چهارپایان بیان می‏دارد که بدین جهت این سوره، «انعام» نام گرفته است.
روایاتی درباره‏ی فضیلت این سوره و نیز برآورده شدن حاجت به واسطه‏ی تلاوت این سوره آمده است. از جمله از امام صادق علیه السلام نقل شده که هر کس چهار رکعت نماز (با دو سلام) بخواند، آنگاه این سوره و سپس دعایی را قرائت کند، حاجاتش برآورده می‏شود. (تفسیر اطیب‏البیان.)
در هیچ سوره‏ای به اندازه‏ی این سوره، کلمه‏ی «قل» نیامده است. تکرار 44 بار این خطاب به پیامبر، شاید به خاطر آن است که در این سوره، عقائد باطل و انحراف‏ها و توقّعات بی جای مشرکان بیان شده و لازم است قاطعیّت در کار باشد. این مطلب بیانگر آن است که پیامبرصلی الله علیه وآله مأمور است متن وحی را بی‏کم و کاست بگوید.