تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 3(سوره های مائده و انعام)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مائده آیه 11

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن یَبْسُطُواْ إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنکُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏

ای کسانی که ایمان آورده‏اید! نعمت خداوند را بر خودتان یاد کنید، آنگاه که جمعی (از دشمنان) قصد داشتند به سوی شما دست تعدّی دراز کنند (و شما را نابود سازند)، امّا خداوند دست آنان را از شما کوتاه کرد و از خدا بترسید، و مؤمنان باید تنها بر خداوند توکّل کنند.
نکته ها
در اینکه آیه، ناظر به کدام واقعه‏ی تاریخی است اختلاف است، ولی می‏توان آنرا شامل همه مواردی دانست که مسلمانان، در مقابل سوء قصد یا تهاجم دشمن، با تکیه بر خداوند پیروز شده و نجات یافته‏اند.

پیام ها
1- یاد نعمت‏های خدا بر مؤمنین لازم است «یا ایّها الّذین آمنوا اُذکروا نعمة اللّه» (زیرا هم نوعی شکر است، هم غرور و غفلت را از انسان دور می‏نماید و هم عشق انسان را به پروردگار می‏افزاید.)
2- دفع خطرات دشمن، از مهم‏ترین نعمت‏های خداست. «کفّ ایدیهم عنکم»
3- با تقوا و توکّل و ایمان، لطف خدا را به خود جلب، و خطر دشمنان را دفع کنیم. «کفّ ایدیهم عنکم و اتّقواللّه وعلی اللّه فلیتوکّل المؤمنون» (همان گونه که به خاطر گناه، خداوند دشمن را بر انسان مسلط می‏کند، توجّه به خدا هم موجب دفع دشمنان است).
4- دشمنان شما برای دستیابی بر شما در تلاشند. «هَمّ َقوم»
5 - لازمه‏ی ایمان و تقوا تکیه بر خداست. «واتّقوا اللّه وعلی اللّه فلیتوکّل المؤمنون»
6- تقوا وتوکّل داشتن، اثر یاد خداوند و ایمان است. «اذکروا نعمة اللّه... واتّقوا اللّه... فلیتوکّل المؤمنون»